Scandlines vil have konkurrent ud af Rødby Havn

Scandlines vil have Landsretten til at annullere en afgørelse fra Havneklagenævnet, der har pålagt rederiet at åbne sin havn i Rødby for en norsk konkurrent.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bølgerne går højt i Rødby Havn. Havnens ejer, Scandlines, vil nemlig have rettens ord for, at Havneklagenævnet handlede ulovligt, da nævnet sidste år gav det norske rederi Fosen Trafikklag adgang til at sejle på Rødby Havn. Det skriver Berlingske Tidende.

En havn, der udgør den ene halvdel af selskabets guldkalv: monopolruten mellem Rødby og Puttgarden.

- Havneklagenævnet er gået langt ud over sine beføjelser med denne beslutning. Havnelovens modtagerpligt (en havns pligt til at modtage alle skibe, hvis pladsforholdfene tillader det, red.) giver ikke nævnet hjemmel til at træde i havneejerens sted og råde over havnen. Det er et principilt spørgsmål, der kan berøre alle havne, og derfor vil vi have Landsretten til at vurdere sagen, siger advokat for Scandlines Anders Torbøl fra MAQS Law Firm.

Ifølge Scandlines har Havneklagenævnet overtrådt sine beføjelser ved at beslutte, at Fosen Trafikklag har ret til at komme ind i Rødby Havn, at det kan ske 18 måneder efter efter at rederiet måtte have fået tilladelse til at komme ind i Scandlines' havn i Puttgarden, samt at det kan ske på en række konkrete betingelser.

Fosen Trafikklag har i flere år forsøgt at få adgang til både Rødby Havn og havnen i Puttgarden for at konkurrere med Scandlines på den givtige færgerute, hvor Scandlines sidste år havde syv millioner passagerer. Derfor betragter det norske selskabs advokat udelukkende Scandlines' træk som et forsøg på at afværge konkurrence.

- Sagen handler om, at et norsk rederi vil ind i havnen. Scandlines siger, at der ikke er plads, og at havnen derfor ikke skal åbnes, men det er Havneklagenævnet uenig i. Defor vil Scandlines have annulleret Havneklagenævnets afgørelse. I praksis vil det have den effekt, at Scandlines stadig kan være alene, siger Henrik Peytz, advokat for Fosen Trafikklag.

Scandlines afviser, at sagen drejer sig om at kortslutte konkurrenters adgang til havnen.

- Det, vi ønsker annulleret, er Havneklagenævnets afgørelse, fordi den er ulovlig. Scandlines har en gang tidligere, nemlig i 2000, accepteret andres adgang til havnen på bestemte vilkår, siger Anders Torbøl, der påpeger, at hvis Scandlines vinder sagen, vil man starte forfra med at se på mulighederne for, om og hvordan andre rederier kan komme i havnen.

Havneklagenævnets formand, juraprofessor Jens Fejø, ønsker ikke at kommentere den verserende sag. Men han understreger, at nævnet traf sin beslutning om at give adgang til Rødby Havn på baggrund af en knap ti år gammel tilladelse fra Trafikministeriet.


Nyhedsoverblik