Scandlines snart på engelsk-tyske hænder

Alt peger nu på, at et salg af Scandlines er ved at være en realitet. I følge det britiske nyhedsbureau Reuters, forhandler Scandlines' ejere - den danske stat og Deutsche Bahn - nu om de SIDSTE detaljer i den milliardtunge salgsaftale.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Financial Times Deutschland skriver i dag, at der allerede ER opnået enighed om at sælge rederiet til et konsortium af britiske og tyske investorer. Køberne er som ventet den britiske kapitalfond 3i, det tyske investeringsselskab Allianz Capital og rederiet Deutsche Seereederei, der ligesom Scandlines har base i Rostock.

Forhandlingerne blev vanskeliggjort af, at danskerne pegede på briterne, mens tyskerne ønskede det lokale Rostock-rederi og dets partner Allianz. Samtidig kom Femern-forhandlingerne åbenbart ind i billedet.

Kilder tæt på forbundsregeringen har tidligere sagt, at salget til det tyske konsortium blev gjort til betingelse for at sige ja til broprojektet. Financial Times' tyske udgave mener dog at vide, at Danmark kun ville gå med til at sælge Scandlines, hvis Femernbroen blev en realitet. Transportminister Flemming Hansen (K) har dog understreget, at forhandlingerne foregår uafhængigt af hinanden.

Nu ender det ifølge en kilde blandt de ansatte med, at briterne og Allianz får 40 procent hver og Deutsche Seereederei de sidste 20 procents andel i Scandlines, der ventes solgt til omkring 1,5 milliarder euro (11,17 milliarder kroner).

Den hårdt omkæmpede aftale indebærer også en jobgaranti for Scandlines' knap 2700 medarbejdere. Ifølge avisen Handelsblatt var netop denne del lige til det sidste en stor knast i forhandlingerne.

Deutsche Bahn nægter foreløbig at kommentere oplysningerne, og i Transportministeriet vil selskabsdirektør Michael Birch heller ikke bekræfte salget.  Til Ritzau vil han kun oplyse, at der arbejdes på et salg, og forhandlingerne helst skal være på plads med udgangen af denne måned.

- Vi har ikke indgået nogen salgsaftale på nuværende tidspunkt. Det er lige en gang for tidligt, siger Michael Birch, der heller ikke ønsker at fortælle, hvem der forhandles med.

- Det må de pågældende selv udtale sig om. Alt andet ville være urimeligt, siger han.

Scandlines, der blev grundlagt i 1998, kom sidste år ud med et rekordoverskud på 769 millioner kroner og fragtede fem millioner køretøjer og 20 millioner passagerer på sine 24 færger mellem Tyskland, Danmark og Sverige.


Nyhedsoverblik