Roekampagne gav gevinst

På sukkerfabrikken i Nykøbing Falster melder man om gode resultater efter årets roesæson.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Dette års roekampagne er nået vejs ende, og på sukkerfabrikken i Nykøbing Falster er man i høj grad tilfreds med de endelige nøgletal.

- Kampagnen har været fantastisk. Vi har set ude på markerne, at der har været et højt roeudbytte, og så har vi også inde på fabrikken kørt med rekordhastighed, siger Jesper Jeppesen, der er fabriksdirektør på Nordic Sugar Nykøbing.  

Mild vinter

En mild vinter har blandt andet betydet, at man på fabrikken dagligt har produceret 2100 tons sukker, hvilket er den største mængde hidtil, mens landmændene har høstet cirka 12.600 tons roer per dag.

- I år har der ikke været frostvejr på samme måde som sidste år, og det gør faktisk, at roerne har holdt kvaliteten hele vejen igennem, og blandt andet derfor er det gået ekstra godt i år, siger Jesper Jeppesen.

Færre dage

På sukkerfabrikken har man i denne omgang brugt færre dage på den samlede produktion, og derfor er der også på flere forskellige områder blevet sparet på omkostningerne.

- Hvis man kigger på sukkermængden, kommer vi til at lave stort set  samme mængde i år som sidste år, men sidste år var vi 134 dage om at gøre det, og i år er vi 121 dage om det, siger Jesper Jeppesen.


Nyhedsoverblik