Renovering af Østbanen rammes af besparelser

Region Sjælland har besluttet, at renovere de nuværende grøfter i stedet for at lave nogle nye og bredere grøfter. Men kvaliteten vil fortsat være i orden, fastslår regionen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den nedslidte Østbane står over for en kommende renovering.

Men pengene er små. For Region Sjælland havde regnet med at det ville koste 510 millioner kroner at renovere Østbanen, men i de tilbud, der kom, var prisen på hele 1,1 milliarder kroner - altså mere end dobbelt så dyrt.

For at få enderne til at mødes har regionen besluttet at spare på dele af renoveringen.

En af de ting, der spares på, er den såkaldte afvanding, der skal sikre et solidt underlag under skinnerne. Det kan man gøre ved at lave nye og bredere grøfter langs skinnerne.

Sporene og skærverne på Østbanen synker ned i jorden på grund af den bløde og vandige jordbund. Det er det, som skal forhindres ved at reetablere grøfterne.
Sporene og skærverne på Østbanen synker ned i jorden på grund af den bløde og vandige jordbund. Det er det, som skal forhindres ved at reetablere grøfterne. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Renovering frem for fornyelse

Men nu har Region Sjælland valgt at spare den del væk og i stedet oprense og reetablere de nuværende og noget smallere grøfter.

Østbanen
Læs også
Efter prischok på Østbanen - politikerne vil sende skinnerenovering i nyt udbud 
Østbanen
Læs også
Efter prischok på Østbanen - politikerne vil sende skinnerenovering i nyt udbud 

Men det er en løsning, hvor der skal bruges flere penge til løbende vedligeholdelse, og som muligvis ikke holder ligeså længe.

- De første år efter vi har fornyet banen og sporet, skal vi bruge et sted mellem 10-15 millioner kroner, og derudover vil der være noget løbende vedligehold i de kommende år, som jeg ikke kan sige præcist, hvad det vil være, siger Lars Wrist-Elkjær, administrende direktør i Lokaltog A/S, der driver togstrækningen. 

Ifølge den administrerende direktør i Lokaltog A/S Lars Wrist-Elkjær er den nye løsning den mest optimale, når pengene skal række.
Ifølge den administrerende direktør i Lokaltog A/S Lars Wrist-Elkjær er den nye løsning den mest optimale, når pengene skal række. Foto: Line Strand - TV2 ØST

Regnmængder er afgørende

Hvor længe løsningen vil holde, afhænger i høj grad af, hvor meget regn der fremover vil komme. I en orientering til Forretningsudvalget i Region Sjælland står der:

'Renoveringsløsningen betyder dog, at der i fremtiden kan blive behov for en udvidelse af grøfterne, hvis eksempelvis regnmængderne giver problemer, ligesom der muligvis vil være stigende omkostninger til øget vedligehold.'

Kan det så ikke være en dyrere løsning i længden? 

- Det er sammen med vores rådgiver ikke vores vurdering, at det er dyrere. Vi gør det her i virkeligheden for at finde en løsning økonomisk, der er på et lavere niveau, end der oprindeligt var tænkt tilbage i 2020, hvor vi også var i en anden situation både omkring konkurrencesituationen og inflationen, der selvfølgelig også har påvirket priserne voldsomt det sidste års tid, fastslår Lars Wrist-Elkjær.

Hos Region Sjælland mener man, at det efter omstændighederne er den bedste løsning.

- Jeg mener, at med den løsning der er lagt op til her, laver vi det også ordentligt, det er bare en anden teknisk løsning, som man vælger. Kvaliteten skal være i orden, men det er jo også nødt til at kunne hænge sammen med økonomien, siger Carsten Krabbe, der er udviklingsdirektør i Region Sjælland.

Ifølge udviklingsdirektør i Region Sjælland Carsten Krabbe er den billigere afvandingsløsning også en god løsning, selv om den er billigere.
Ifølge udviklingsdirektør i Region Sjælland Carsten Krabbe er den billigere afvandingsløsning også en god løsning, selv om den er billigere. Foto: Line Strand - TV2 ØST

De nuværende skinner på Østbanen er fra 1981, og allerede i 2011 blev der blandt andet taget sæder ud af togene for at skåne skinnerne, som på det tidspunkt var begyndt at vise tegn på slid.

I 2017 slog en rapport fast, at behovet for nye skinner er akut, og to år senere blev hastigheden på strækningen sat ned.

Et langstrakt politisk slagsmål navnlig mellem regionen og Christiansborg har dog været medvirkende til, at et udbud på nye skinner først blev sat i gang i sommeren 2021.

I foråret blev Region Sjælland så tildelt en længe ventet økonomisk håndsrækning fra Christiansborg – problemet er dog, at prisen for renoveringen nu er steget, og pengene ikke længere rækker. 

I håb om at få enderne til at mødes har regionen valgt at sende opgaven i udbud endnu en gang. Nu er det planen at renoveringen af Østbanen står færdig i december 2024.


Nyhedsoverblik