Rejsekort giver nye problemer for DSB

Rejsekortet bliver yderligere forsinket. Den elektroniske billet kan blive en ny problemsag for DSB.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det lyder så let. Et plastikkort føres forbi en kortlæser, når passagererne stiger på bussen eller toget, og forbi en anden sensor, når de står af. En computer regner automatisk prisen for rejsen ud og trækker beløbet fra kreditkortet.

Men DSB har problemer med Rejsekortet, som systemet hedder, og tidsplanen for projektet skrider. Dermed kan det lille kort udvikle sig til en ny forsinkelsessag for DSB, der også kæmper for at få togene frem til tiden og flåden af IC4-tog ud på skinner.

Rejsekortet skal erstatte klippekort og månedskort og regne en mere præcis pris for rejsen ud, så passagerne kun betaler på den præcise strækning, de rejser.

Tidsplanen for Rejsekortet er udstukket i aktstykke fra Folketingets Finansudvalg fra 2005, hvor DSB bevilges 367 millioner kroner til indkøb af udstyr. Her fremgår det, at rejsende i busser og tog på Sjælland i 2008 skal bruge det ny betalingsmiddel, og i 2009 er det jydernes og fynboers tur. Det betyder, at det eksisterende billetsystem skal afskaffes i 2009. Men på rejsekortets hjemmeside er der nu tilføjet et ekstra år til tidsplanen, så implementeringen vest for Storebælt først sker i 2009 og 2010.

DSB forklarer den ekstra tid med, at kunderne skal have en længere overgangsordning.

- Vi har fulgt udviklingen i London og andre steder, hvor man også bruger kortet. Erfaringerne viser, at hvis det begynder med et "Big Bang", hvor vi tænder for det hele på en gang, så går det ikke. Elefanten skal tygges i flere stykker. Hvis vi går ud på en gang på Sjælland, vil vi vælte i kundehenvendelser med folk, der skal forstå det her. Så det er en erkendelse af, at kunderne skal være med hele vejen. Der kommer en overgangsfase, hvor pendlerkortet kommer til at køre samtidig med rejsekortet, forklarer Bjørn Wahlsten, salgsdirektør i DSB og bestyrelsesformand for Rejsekort A/S.

Men det skuffer Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

- Der er ikke behov for yderligere forsinkelser i den kollektive trafik og i de forbedringer, der kommer. Der er behov for, at tingene bliver lavet, så vi får nogle succeser for den kollektive trafik. Men det er desværre ikke en overraskelse, for vi er vant til elastikker i planerne, siger Magnus Heunicke.

Den daværende transportminister Flemming Hansen (K) orienterede den 13. juni Folketingets Trafikudvalg om, at projektet var fem måneder forsinket og elastikken i tidsplanen ikke kunne klare mere. Men Bjørn Wahlsten mener ikke, at elastikken nu er sprunget.

- Vi holder som sådan planen i aktstykket. Planen er forsat, at vi indleder udrulningen på Sjælland i 2008. Vi gør installationerne færdig efter tidsplanen, men vi tænder ikke på en gang, og vi har ikke lagt detailplanen for, hvornår vi tænder for de enkelte strækninger, lyder forklaringen.

Læs mere om rejsekortet på DSB's egen hjemmeside


Nyhedsoverblik