Regioner kæmper mod vaccinespild - sådan undgår vi spild i Region Sjælland

Kun to vaccinedoser er indtil nu gået til spilde i Region Sjælland. En række procedurer skal sikre, at de dyrbare dråber ikke går tabt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Kun to vaccinedoser er gået tabt. Og det er vi stolte af.

Sådan siger Trine Holgersen fra Det Nære Sundhedsvæsen under Region Sjælland, på baggrund af de seneste dages historier om vaccinespild i andre regioner i Danmark.

Indtil nu er der givet mere end 114.040 vaccinedoser her i regionen - men to doser er indtil videre gået tabt, oplyser regionen.

- Politikerne traf tidligt en principbeslutning om, at der ikke måtte gå vacciner til spilde i Region Sjælland. Og det er en praksis, som det næsten er lykkedes os at overholde, siger hun.

Procedurer redder vacciner

Det er en række lavpraktiske initiativer, der betyder, at det altid er muligt at uddele vaccinerne. Det handler simpelthen om at have en kø klar, hvis der bliver vacciner i overskud.

- Vi opdagede meget tidligt, at det tit var muligt at få seks og nogle gange syv doser ud af et måleglas, hvor der ellers kun skulle være fem. Men det betød også, at vi kunne vaccinere lidt flere, end vi på forhånd havde regnet med - og der kunne opstå situationer, hvor vi sidst på dagen må tage hul på et nyt hætteglas, selvom der kun er brug for to vacciner. Derfor oprettede vi lister over, hvem der kunne tilbydes vaccinerne. Og som måske kunne tilkaldes, hvis der var vacciner til overs, siger Trine Holgersen fra Det Nære Sundhedsvæsen.

Overskydende tider i callcenter

Det kan eksempelvis være pårørende eller plejepersonale på plejehjemmene, der får restvaccinerne - eller personale i akutafdelingerne eller patienter på sygehusene.

- Jeg vil ikke lægge skjul på, at både vi og kommunerne bruger en hel del kræfter på at holde disse lister ajour. Og det er da også lykkedes at holde det hele opdateret indtil nu, siger hun.

Hun tilføjer, at listerne kræver et fremmøde mindre end en halv time senere - og derfor er det oftest i praksis frontpersonale i enten plejesektoren eller på sygehusene, der får vaccinerne.

I de sager, hvor der eksempelvis er en borger, der melder afbud, så bliver tiderne gjort tilgængelige på en liste i det callcenter, der hjælper borgere med at booke tid til vacciner.

To prøver ud af 114.040 svarer til et spild på 0,0017 procent.