Ikke alle pendlere forstod reglerne for DSBs kompensation i forbindelse med sporarbejdet på Sjælland omkring Ringsted.
Men for at komme pendlerne i møde har DSB besluttet at se på 250 afviste sager igen.
Efter flere måneder med sporarbejde ved Ringsted satte DSB i år gang i et forsøg, hvor de kompenserer pendlere for deres trængsler.
Det her er et forsøg, så vi må tage den erfaring med os fremadrettet, hvis vi gentager et lignende tilbud som dette
Pendlerne fik et tilbud om, at de i en periode på to måneder fra den 1. august til den 30. september kunne købe to måneders pendlerkort og nøjes med at betale for én måned.
Tilbuddet blev ifølge DSB modtaget godt, og selskabet oplyser, at omkring 2.400 pendlere i gennemsnit har modtaget 2.000 kroner i kompensation, og at næsten lige så mange sager venter på at blive behandlet i den kommende tid.
Svært at gennemskue
For nogle kunder har det dog været svært at gennemskue, at de skulle købe pendlerkortet inden for en bestemt periode.
De er endt med at købe deres pendlerkort inden købsperioden og har derfor modtaget et afslag på deres anmodning om at få kompensation.
DSB skriver i en pressemeddelelse, at de på baggrund af flere henvendelser har besluttet at gennemgå sagerne for omkring 250 kunder og ændre afgørelsen, hvis de øvrige betingelser for at opnå kompensation er opfyldt.
- Til trods for en stor og langvarig indsats med at fortælle og forklare om tilbuddet, så har der været flere kunder, der har haft svært at gennemskue betingelserne og de mange datoer. Det tager vi til os og gennemgår disse sager igen, siger Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB Kommerciel, i en pressemeddelelse.
Underdirektør: - Det er beklageligt
DSB fortæller, at de har informeret om tilbuddet blandt andet på dsb.dk, i mails, med information i togene, på skilte på stationer i det berørte område og i pressen for at sikre, at de berørte kunder hørte om tilbuddet.
Alligevel var det ikke alle kunder, der havde forstået, hvordan de skulle sikre sig at få tilbagebetalt penge for deres rejser.
Det er beklageligt for de kunder, der har haft en dårlig oplevelse, når hensigten fra DSB netop har været det modsatte
- Det er beklageligt for de kunder, der har haft en dårlig oplevelse, når hensigten fra DSB netop har været det modsatte. Det her er et forsøg, så vi må tage den erfaring med os fremadrettet, hvis vi gentager et lignende tilbud som dette, siger Aske Wieth-Knudsen i pressemeddelelsen.
DSB vil nu se på de 250 afviste sager igen. Selskabet oplyser, at de giver kompensation, hvis det købte kort har mindst 59 dages gyldighed i perioden fra 1. august til 31. december 2019 på en strækning på mere end fire zoner på Sjælland og over Storebælt.
Kunder, der har søgt og opfylder de nye vilkår, får direkte besked fra DSB.