Politireformen skyld i hver fjerde fejl

På Rigspolitiets opfordring har politikredsene analyseret fejlene, der er begået siden politireformen trådte i kraft. Resultatet er, at hver fjerde fejl skyldes reformen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Borgere der ringer forgæves, bilister der selv må standse spritbilister, og opkald der bare bliver sendt fra den ene station til den anden.

Det er blot nogle af eksemplerne på sager, hvor politiet har fejlet - på grund af politireformen.

På Rigspolitiets anmodning har politikredsene undersøgt klagesager, hvor borgere enten har klaget over politiet ved direkte henvendelse eller er stået frem i medierne.

Sagerne er sket efter politireformen trådte i kraft sidste år og frem til d. 1. august i år.

Hos Midt- og Vestsjællands samt Sydsjællands og Lolland-Falsters politi var der i alt 57 klagesager. Af dem konkluderer politiet, at de 14 skyldes politireformen.

Blandt andet var det på grund af politireformen, at urmageren Per Møller fra Nakskov i december sidste år måtte sidde ovenpå en butikstyv i tre kvarter, før politiet kom til stedet.

Der er også begået mange fejl, når borgere har forsøgt at ringe til politiet.

- Vores største problem det er vores telefonbetjening. Altså borgernes mulighed for at komme i kontakt med politiet. Og det er ærgerligt, fordi der skal være nem adgang til politiet, erkender Sten Skovgaard Larsen, der er chefpolitiinspektør hos Midt- og Vestsjællands politi.

Det er også telefonerne, der er det helt store problem hos politiet der dækker Sydsjælland og Lolland-Falster.

- Vi havde store problemer. Især i starten. Det er noget, vi arbejder meget voldsomt på at få rettet, siger Jesper Vorstrup Rasmussen, politidirektør for Sydsjællands og Lolland-Falsters politi.


Nyhedsoverblik