Politiker: - Vi er nummer sjok på sygehusene

Tirsdagens regionsrådsmøde blev afholdt på Sjællands Universitetshospital i Køge, hvor de drøftede den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) for 2021.

Githa Nelander (NB) sagde det lige ud. Andre pakkede ærgrelsen lidt mere ind. Men ærgrelse var der, da politikerne i regionsrådet i dag drøftede den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) for 2021.

- Vi ligger nummer sjok – igen. Nu skal der gøres noget. År efter år ligger Region Sjælland i bunden. Tidligere års tiltag har ikke virket, fastslog Githa Nelander (NB).

Hun efterlyste en målrettet indsats på få, udvalgte områder.

De folkevalgte afviklede meget passende i forhold til temaet tirsdagens regionsrådsmøde for enden af den lange, lange vandrehal på Sjællands Universitetshospital i Køge.

Værst ser det ud på regionens akutmodtagelser, hvor hver tredje patient er utilfreds. Det viser resultaterne fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser. 

Region Sjælland ligger generelt lavere end de øvrige regioner i Danmark. Det fik flere politikere til at efterlyse handling.

quote Dykker man ned i for eksempel tallene på akutområdet, så ligger vi på langt de fleste spørgsmål under landsgennemsnittet

Jacob Jensen (V), regionsrådsmedlem

Det er især ventetid og kommunikationen, det halter med i akutmodtagelserne og på akutklinikkerne. 

I Region Sjælland er blot 62 procent af patienterne meget eller i høj grad tilfredse. Landsgennemsnittet ligger på 67 procent. Både i Region Syd og i Region Midt er antallet af tilfredse patienter oppe på 72 procent.

- Dykker man ned i for eksempel tallene på akutområdet, så ligger vi på langt de fleste spørgsmål under landsgennemsnittet. Kun i to spørgsmål ligger vi over. Vi bliver nødt til at grave et spadestik dybere for at finde forklaring, så vi kan lave en målrettet indsats, sagde Venstres gruppeformand, Jacob Jensen. Og han fortsatte:

- Vi kan se, der er problemer med ventetid, og at patienterne ikke føler sig set og hørt. Det er vigtigt også for den videre behandling og for patienternes oplevelser, at vi ændrer det.

Han foreslog ligesom Githa Nelander og andre, at regionen starter med at identificere tre-fire problemområder.

- Vi må begynde fra en ende af. Vi kan ikke ændre hele verden på en gang, lød det håbefuldt fra Jacob Jensen.

Heino Knudsen (S): - Det er plads til forbedringer

Den landsdækkende undersøgelse måler tilfredsheden blandt somatiske patienter, akutte, fødende og patienter indenfor psykiatrien. 

Generelt ligger Region Sjælland i den tunge ende, men på et højt niveau. For eksempel er 82 procent af patienterne indenfor det somatiske område meget tilfredse eller i høj grad tilfredse med deres oplevelser på sygehusene. Landsgennemsnittet er 86 procent.

- Det er en kedelig historie. Vi bonner ikke godt ud i forhold til de øvrige regioner. Det her vil vi følge intenst, lovede formand for Sygehusudvalget, Anne Møller Ronnex (R).

Hidtil er den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser kun kommet en gang årligt. Men fremover kommer der tal hver måned fra undersøgelsen. Det knytter formanden for Sygehusudvalget store forventninger til.

- Det giver os og sygehusene lang bedre muligheder for at gå i dialog og eventuelt ændre situationen, når vi løbende får aktuelle, tidstro målinger, sagde Anne Møller Ronnex (R).

Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) var inde på det samme.

- Det er plads til forbedringer. Med månedlig afrapportering fra undersøgelse får både de enkelte afdelinger og vi politikere bedre muligheder for at korrigere udviklingen, sagde han.

Regionsrådsmøde3

Næsten hver femte patient er ikke tilfreds

Det er lidt spørgsmålet, om glasset er halvt tomt eller halvt fuldt. Generelt er mere end otte ud af 10 patienter tilfredse med deres besøg på sygehusene. På den anden side er næsten hver femte patient ikke tilfreds. 

Det afspejlede sig også i debatten. Først den konservative Helge Adam Møller:

- Vi ligger på en sidsteplads blandt regionerne. Og vi har ligget sidst blandt de fem regioner år efter år. Når man kigger på nogle af resultaterne, kan man for eksempel læse, at otte ud af ti forstår den information, de får som patienter, sagde han og fortsatte: 

- Det lyder umiddelbart rigtig godt. Men hvis man vender det om, betyder det faktisk, at hver femte patient ikke forstår et klap af, hvad der bliver sagt på sygehuset. Tag de nye månedlige undersøgelser alvorligt af hensyn til patienterne, opfordrede han.

quote Hver femte patient forstår ikke et klap af, hvad der bliver sagt på sygehuset

Helge Adam Møller (K), regionsrådsmedlem

Fra regionrådsformand Heino Knudsen (S) lød vurderingen noget anderledes.

- Hvis man var i stand til at lave en analyse, der tager højde for hvor mange syge, vi har i vores region, og hvor meget personale, vi mangler, så er det min påstand, at Region Sjælland ville ligge nummer et i Danmark, sagde Heino Knudsen (S).

Generelt er der meget stor tilfredshed med personalet. Otte ud af 10 patienter oplever medarbejderne på sygehusene som venligt og imødekommende.

- På trods af et højt arbejdspres, stor travlhed i hverdagen på afdelinger, formår personalet alligevel at møde patienterne med venlighed og imødekommenhed. Det er flot. Men det batter desværre ikke nok til, at vi kommer højere op i målingen, konstaterede formand for Sygehusudvalget Anne Møller Ronnex (R).