Pendlerhistorie: Trafikken er kommunernes skyld

Per Hansen fra Lille Skensved mener ikke at medierne, byggefagene, Folketinget og kommunerne, er opmærksom på kommunernes store skyld i dagens trafikproblemer. Læs hvorfor her.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Blomsterkasser og hvide striber sender os i trafikkøer på motorvejen. Her er en mail jeg har sendt rundt med forbavsende små resultater.

Jeg har arbejdet i entreprenørbranchen siden 1981. Jeg har derfor fulgt udviklingen i trafikken på nært hold, eftersom jeg selv hver dag er kørt fra Vordingborg til Hovedstadsområdet.

Jeg er forbavset over at man i medierne, byggefagene, Folketinget og kommunerne, ikke er opmærksom på kommunernes store skyld i dagens trafikproblemer.

Siden jeg begyndte at køre til byggepladser i hovedstadsområdet, er flere indfaldsveje blevet reduceret med to spor. Værst er det at Gammel Køge Landevej på lange strækninger er blevet til hvide striber og plantekasser. Det er helt ok at holde hastigheden nede med chikaner og rundkørsler. Men denne trafikomlægning alene optager ET SPOR på motorvejen fra Solrød syd til København, morgen og aften. Herudover er trafikken blevet to spor fattigere, hvor Holbækmotorvejen kommer til København, nemlig Folehaven/Ellebjergvej. Endnu et eksempel er en del af Tåstrup landevejen fra Solrød, hvor også et spor er blevet til hvide streger. Og bilerne flyttet ud på motorvejen.

Fælles for disse steder, og mange andre jeg kan nævne, er at asfalten på hovedparten af vejstrækningerne stadig er til stede, dog med hvide spærrestriber og afbrudt af plantekummer.

Fremtidsplanlægning??? Den kunne starte med at følge eksemplet fra Køge, hvor den gamle landevej stadig har fire spor gennem byen. Køge forstår dog at leve sammen med trafikken på en positiv måde. Bl.a. med store rundkørsler, som er med til at sænke hastigheden. Jeg vil mene, at det kun koster en brøkdel, at føre den gamle landevej tilbage til fire spor, sammenlignet med nye spor på motorvejen. Hastighedssænkende rundkørsler er etableret og de kan suppleres med "stærekasser", som på længere strækninger holder "øje"med trafikkens hastighed.

Jeg er klar over at Københavns Kommune m.fl. har "indskrænket" veje for at dæmpe trafikudviklingen og styrke den offentlige transport. Det er bare slået fejl. Og det er nok ikke måden, at gøre det på. Man kunne måske overveje at belægge brændstof med en væsentligt større afgift. Afgiften bør dog være fradragsberretigetiget for erhvervsdrivende, for ikke at puste til inflation/prisstigninger.

med venlig hilsen
Per Hansen, Lille Skensved

Besøg temasiden om FREMTIDENS TRAFIK


Nyhedsoverblik