Pendlerhistorie: miljøforkæmper med et problem

Søren Jensen fra Kalundborg har pendlet mellem København og Kalundborg i otte år. Fire år med tog og fire år i egen bil. Her sammenligner han oplevelserne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kære TV2 øst

Her skal I få lidt pendlererfaring fra en erfaren pendler, der dagligt pendler fra Kalundborg til København - 110 km hver vej.

Og lad mig straks sige, at den klart værste pendlerstrækning er Kalundborg til København centrum! Jeg skal underbygge.

Det er nu ikke fordi at jeg er stolt af afstanden, men det er nu engang der arbejdet er.

Jeg har pendlet i lidt over 8 år - 4 år med tog og 4 år i bil. Her efter efterårsferien får toget en chance igen.

Toget
At sige, at det er som at ride på en lyserød sky, er nok noget pendlere fra Kalundborg er ganske uenige i. Det ene spor fra Kalundborg til Holbæk er nærmere et mareridt. Een lille fejl, og så er der ventetid. Det er interessant, at DSB praler med deres store %del af tog til tiden (95%). Det kunne være interessant at se, hvor ofte dette passer på nordvestbanen. Man skal jo nok lige huske, at med i deres statistik også er alle de opprioriterede strækninger, og ikke strækningen til Kalundborg, der uden sammenligning er den værste. Her opgraderer man togene ved at skifte farve på togvognene, og ikke ved at få indsat de nye tog. Enkeltspor til dobbeltspor er slet ikke til diskussion, og service kendes ikke.

Det er nu ikke for at være pessimist eller på nogen måde negativ, for faktisk ville jeg til enhver tid foretrække at tage toget, hvis ikke det lige var fordi, at tid og ressourcer også spiller ind. Tid, fordi i myldretiden kører toget fra Kalundborg faktisk langsommere end på mange andre tider, og her vil man jo gerne på arbejde - og hjem. Interessant er det så, at tiden med tog samlet set på den strækning jeg skal er ca. dobbelt så lang som med bil, på trods af myldretid. Ressourcer fordi priserne på billetterne faktisk først når brændstofpriserne passerer 11 kr. begynder at konkurrere med bilen, hvis den blot kører 16 km på literen. In mente, at folk jo alligevel har en bil hjemme, og afskrivningen i en holistisk betragtning er relevant, men i dagligdagen nu ikke gør den store forskel, da bilen jo alligevel anvendes efter arbejdstid

Bilen
Nu har jeg også pendlet med bil i 4 år, og ja, det bliver kun værre. Hvis jeg er så uheldig at skulle køre i myldretiden, skal jeg først gøre opmærksom på et overset problem, nemlig strækningen fra Kalundborg til Jyderup, der er en ganske interessant strækning. Alene Mols-linien overfører som bekendt 300.000 lastbiler om året, og de skal jo ad denne dårlige vej. Og så er der alt det andet.

Sært nok er skovvejen med alle dens miljøuvenlige rundkørsler faktisk hurtigere end den efterfølgende motorvej fra Holbæk og ind. Fartpiloten på 90, og så kommer man godt og med et rimeligt lavt brændstofforbrug afsted. Så kommer Holbækmotorvejen, indfletningen ved Ringstedvej, Fløng, og endelig kilometerlang kø ud til Amager - En dag, hvor man er i lidt dårligt humør, hjælper denne strækning ikke på det. Og når så andre bilister tror at de kan flyve igennem med hasarderede overhalinger - og hvor man møder dem 1 km længere fremme igen, så kan man blive lidt stram.

Faktisk kan jeg i min bil løbende følge brændstofforbruget, og det burde være en regel i alle biler, for så letter man automatisk foden fra pedalen. Interessant er det jo, når man på motorvejen blot letter foden en anelse fra 110 til 105, så kommer man mere end 1 km længere på samme liter diesel. Faktisk burde alle danskere have et kursus i økokørsel - dårligt ord, men beskrivende, for så kunne de spare 10-15 % på brændstofforbruget. Måske det endda skulle være et lovkrav som i andre lande?

Samlet set
Selv om min bil kører ca 19 km på literen med min egen økonomikørsel (med respekt for ikke at trække køer), har jeg det faktisk skidt med at køre bil, og da jeg hader køer, må jeg jo også spare brændstof og køre på tidspunkter, hvor der ikke er kø på vejene. Et ordentligt tog- gerne med partikelfiltre, da dieslen jo tilklistrer passagernes lunger i og udenfor togene, og ikke hæmmoridesæderne i dobbeltdækkertogene - noget man kommer til at tænke på, når man har kørt langt med dem, kunne jo hjælpe lidt på komforten, og så ville passagerne måske også mere villigt betale den skyhøje pris og bruge lidt mere tid i togene.

DSB har bare en rigtig skidt sag på strækningen Kalundborg - København. Jeg prøver den nu igen i en måned, og så må jeg jo igen gøre op, om jeg vil bruge den ekstra tid i toget, eller om jeg vil tage bilen og bruge den sparede tid på at passe mine tre børn derhjemme.

mvh - en miljøforkæmper med et problem
Søren Jensen, Kalundborg

Besøg temasiden om FREMTIDENS TRAFIK


Nyhedsoverblik