Ny kritik af bookingsystem til vaccination: - Vi risikerer mange opgiver at blive vaccineret

Overlægeforeningen retter nu en skarp kritik af regionens bookingsystem til corona-vaccine, som er ramt af lange ventetider.

- Helt kort sagt, så synes jeg, at det eksisterende bookingsystem er en ommer.

Sådan lyder kritikken fra Lisbeth Lintz, overlæge på Holbæk Sygehus og formand for Overlægeforeningen, af det system, som borgere her i regionen skal anvende, hvis de vil bestille tid til en corona-vaccine via telefonen.

quote Vi har fået så mange henvendelser, vi er blevet oversvømmet af ængstelige, ulykkelige ældre, som har problemer med at blive vaccineret

Bjarne Hastrup, direktør, Ældresagen

Aktuelt er det borgere over 85 år i eget hjem, der klarer sig uden hjælp, som bliver indkaldt med tilbud om at blive vaccineret mod corona. For at få vaccinationen skal de booke tid via internettet eller ringe til regionens corona-callcenter i Næstved.

Men som TV2 ØST kunne fortælle i sidste uge, er dette alt andet end en nem opgave:

Henrik Poulsen fra Dianalund delte her sin oplevelse med at bestille vaccinetid til sin 92-årige bonusmor. Efter at have siddet i tre kvarters telefonkø fik han at vide, at der ingen vacciner var at få.

Det er den slags oplevelser, som Lisbeth Lintz frygter, kan få vidtrækkende konsekvenser:

- Man skal have et system, der er let og tilgængeligt – kundevenligt kunne man fristes til at sige – sådan så vi ikke står i en situation, hvor vi risikerer at mange opgiver at blive vaccineret, siger hun og tilføjer:

- Når man skal bede befolkningen – især den ældre del af befolkningen – om at booke tid til vaccination, som det er i det her tilfælde, så skal det være let, det skal være tilgængeligt, og det skal ikke være noget, der tager timer.

7000 mangler at blive vaccineret

Hos Ældresagen bakker man op om kritikken fra Overlægeforeningen på baggrund af henvendelser fra mange af medlemmerne:

- Vi har fået så mange henvendelser, vi er blevet oversvømmet af ængstelige, ulykkelige ældre, som har problemer med at blive vaccineret. Derfor har vi opfordret til, at der kommer en ordentlig proces, siger Bjarne Hastrup, som er direktør i Ældresagen.

Af regionens i alt 19.000 borgere over 85 år mangler cirka 7000 at blive vaccineret. Ifølge Region Sjælland så skyldes de lange ventetider tekniske problemer og manglende vacciner.

Trine Holgersen, direktør for Det Nære Sundhedsvæsen, Region Sjælland, erkender, at der har været lange svartider, men oplyser også, at ventetiden nu er nede på 12 minutter i gennemsnit.
Trine Holgersen, direktør for Det Nære Sundhedsvæsen, Region Sjælland, erkender, at der har været lange svartider, men oplyser også, at ventetiden nu er nede på 12 minutter i gennemsnit.
Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

- Det er fuldstændig korrekt, at der har været lange ventetider, for vi har fået få vacciner til at begynde med. Så det har haft en betydning, og vi har også oplevet, at det har været vanskeligt for nogle af vores borgere at booke inde i systemet, siger Trine Holgersen, der er direktør for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland.

Hun oplyser videre, at ventetiderne nu er bragt ned, så det i gennemsnit tager 12 minutter at komme igennem på telefonen.

- Vi har mandet op dernede, for vi har også kunnet konstatere, at mange har haft vanskeligt ved at booke tid, og det er måske den her særlige målgruppe, der har behov for lidt ekstra håndholdt indsats.

Trine Holgersen opfordrer til, at man som borger rækker ud, hvis man har behov for hjælp.

- Har man vanskeligt ved at booke tid, så er min opfordring enten at række ud til pårørende eller ringe til vores corona-callcenter. Og vi gør alt, hvad vi kan for at holde ventetiderne nede.