Ny bilafgift virker

Miljøet ser ud til at vinde på den nye lov om afgift på tunge gulplade biler. Men forhandlerne er bitre over måden loven er blevet indført på, og politisk åbnes der nu op for kompensation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der skal færre af de store benzinslugere på vejene. Den 25. april blev der derfor med et pennestrøg føjet adskillige 100.000 kroner til købsprisen på tunge biler på gule plader. Og det har virket.

- Siden den den 25. april har vi næsten ikke solgt noget, siger autoforhandler Jacob Glad fra Bilcentret Peer Glad i Kalundborg. Den udvikling bliver hilst velkommen på Christiansborg.   

- Jamen så ser det jo indtil videre ud som om, at lovgivningen virker. Det er jo netop meningen, at der skal sælges flere af de små og færre af de store biler, siger formand for Miljøudvalget Christian Wedell-Neergard (K).

Jacob Glad er meget utilfreds med den måde loven er trådt i kraft på. Det skete fra den ene dag til den anden, fordi politikerne frygtede at forbrugerne ellers ville hamstre bilerne og på den måde udsætte miljøeffekten væsentligt.

Til gengæld åbnes der nu op for, at forhandlerne hvert fald i vist et omfang kan få kompensation.  

- Jeg vil gerne kigge på at lave en overgangsordning for de biler som er produceret specifikt til det danske marked og kun produceres til Danmark, siger Christian Wedell-Neergard.

Hos Bilcentret Peer Glad i Kalundborg forventer man at alle forretningens biler vil være omfattet af en sådan ordning.


Nyhedsoverblik