Ny analyse fastslår: Femern-forbindelsen bliver en guldgrube for regionen

Der er store gevinster i vente for Region Sjælland med den kommende faste forbindelse over Femern. Det viser en ny analyse.

Over en milliard kroner vil hvert år tilfalde regionen i gevinster på blandt andet transporttid og produktivitet. Det viser helt nye beregninger, som HBS Economics har foretaget for Erhvervshus Sjælland og Region Sjælland.

Det er især den sydlige del af regionen, der vil få et løft, fastslår Heino Knudsen, der er formand for regionsrådet:

- Det vil blive mere attraktivt som virksomhed at placere sig sydpå, og det vil også blive markant mere attraktivt at bo der, fordi man i fremtiden kan søge flere job i et langt større geografisk område. Så vi står med et guldæg i hånden, men vi skal åbne det for at høste diamanterne indeni, udtaler Heino Knudsen i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Griber vi mulighederne, kan den nye forbindelse være med til at forandre hele Region Sjælland i en meget positiv retning.

Arbejdshavn Femern A/S
Foto: Femern A/S

Mange vil pendle på tværs af regionerne

I dag tager færgeoverfarten 45 minutter, men når Femern-Forbindelsen står færdig, kan man komme fra Rødby til Puttgarden på ti minutter i bil og syv minutter i tog, og det vil få langt flere til at pendle på tværs af regionerne.

Man regner med, at pendlingen vil stige med mere end 200 procent til over 1,2 millioner pendlere i 2030. Derudover bliver det hurtigere at bevæge sig på tværs af Sjælland med en ny jernbane til Ringsted.

- Det bliver endnu mere attraktivt at placere sin virksomhed i Region Sjælland. Og de kommende år vil vi se flere og flere virksomheder placerer sig i vores område, siger Mads Váczy Kragh, der er direktør for Erhvervshus Sjælland, og fortsætter:

- Det vil også blive nemmere for virksomhederne at rekruttere arbejdskraft, fordi lønnen er højere i Danmark, end den er i Tyskland.

Tørlagt havbund - Femern Tunnel
Foto: Femern A/S

Forbindelse gavner virksomheder tæt på København

Mogens Fosgerau, der professor ved Københavns Universitet og ekspert i transportøkonomi, kender ikke til den konkrete analyse, men han vurderer, at det realistisk, at Region Sjælland kan indkassere en milliard om året på den nye forbindelse.

- Forbindelsen vil hovedsageligt gavne de virksomheder, som vil fragte varer over Femern, og de virksomheder ligger hovedsageligt i et bælte rundt om København, siger han og fortsætter:

- De sydligste kommuner bliver ikke centrum, bare fordi der kommer mere trafik igennem kommunerne. Det afføder måske bare endnu en pølsevogn, siger han og fortsætter:

- Hvis de kommuner skal have gavn af forbindelsen, så skal de i stedet håbe, at kunne tiltrække nye virksomheder til området.

Endnu større potentiale

Selv om tallene i analysen vækker glæde, så er det håbet, at regionen vil vinde endnu mere på den kommende forbindelse.

- Selv hvis vi sidder på hænderne, kan vi forvente en effekt på en millard kroner årligt. Det er et godt udgangspunkt, og det skal vi bruge som afsæt for at skabe langt mere, udtaler Heino Knudsen (S).

Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel. Det bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog, og det ventes, at den står færdig i 2029.

Gevinster for borgere i Region Sjælland:

Gevinster for virksomheder i Region Sjælland: