Fra årsskiftet og frem til den 31. juli har Vejdirektoratets TrafikInformationsCenter, T.I.C, modtaget i alt 1760 opkald. I de fleste tilfælde er der tale om, at bilister er punkteret eller er løbet tør for brændstof til bilen.
De meget alvorlige nødopkald modtages også hos T.I.C. Siden nytår er der registreret 39 nødopkald, hvor der typisk er tale om ulykker, hvor folk er kommet til skade. T.I.C. underretter straks brandvæsen, ambulance eller politi.
I sommermånederne modtager T.I.C. absolut flest opkald fra nødtelefonerne. Alene i juli i år har der været 389 henvendelser fra bilister, hvoraf mange er udenlandske turister.
Der er dog sket et fald i antallet af henvendelser fra nødtelefonerne gennem de seneste år. Og årsagen er naturligvis mobiltelefonerne, som stort set alle har med i bilen i dag.
Nødtelefonerne har imidlertid stadig stor betydning, forklarer Torben Holm Hansen, der er vagtchef i T.I.C.
- Nødtelefonerne er et unikt værktøj, fordi vi kan se nøjagtig, hvorfra i landet der ringes fra. Vi har derefter mulighed for at sende den fornødne hjælp ud til bilisten hurtigt og præcist. Det er jo ualmindeligt farligt at opholde sig på motorvejen, også selv om man befinder sig i nødsporet. Og når bilisten derudover er frustreret og stresset over sin situation, er det naturligvis endnu mere vigtigt at få hjælpen frem hurtigt og effektivt, slutter Torben Holm Hansen.