Mols-Linien må afvise kunder

Massiv stigning i fragtmængder presser Mols-Linien på Kalundborg-Århus-overfarten.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mols-Linien er tæt på at have opbrugt kapaciteten. Mængden af fragt stiger så kraftigt, at selskabet har måttet afvise kunder på grund af mangel på plads på færgerne og på landjorden i havnen. Det sagde færgeselskabets marketingchef Christian Hingelberg på et pressemøde i Kalundborg fredag, arrangeret af Danmarks Rederiforening.

- Vi er i situationer, hvor vi i dag må sige nej til at sejle mere gods, sagde Christian Hingelberg. Derfor tælles der på knapper i Mols-Linien, for problemet skal løses meget snart:

- Enten skal færgerne Mette Mols og Maren Mols gennem en ombygning for at blive øget med 30 procent hver. Det er en forholdsvis enkel løsning. Eller også skal selskabet skaffe et helt andet skib, kun til gods. Og det skal ske meget snart, sagde Christian Hingelberg.

Mols-Linien er trængt på Kalundborg Havn. Både pladsmæssigt i havn og i færgelejerne. Derfor bygger havnen nye færgelejer vest for Asnæsværket, og det vil give færgerederiet med sine vognmandsruter mere plads på land til afsætning af løstrailere.

Sidste år have rederiet en fremgang i fragt af løstrailere på 15-20 procent, og det udgør nu 70-75 procent af de samlede overførsler.

Det nye færgeleje vil korte sejltiden til Århus ned med fem minutter.


Nyhedsoverblik