Ministerium reklamerer for Faxe og Harboe

Forbrugerrådet kritiserer Transportministeriet, som står bag en film, hvor logoer fra både Faxe og Harboe optræder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I en film om Femern-broen lavet af Transportministeriet optræder både Faxe og Harboe. Det møder kritik fra Forbrugerrådet.
 
Animationsfilmen skal vise, hvordan en eventuel forbindelse mellem Danmark og Tyskland se ud. Og i filmen kører lastbiler med logoer for Faxe Kondi og Harboe på broen.

- Vi mener ikke, det er en offentlig myndigheds rolle at bringe reklame for private virksomheder, siger Agnete Sigurd, jurist i Forbrugerrådet, til Ritzau.

Filmen ligger på transportministeriets hjemmeside.

Men ministeriet henviser til Sund og Bælt A/S, der står for den overordnede styring af broerne over Storebælt og Øresund og planlægningen af broen over Femern Bælt. Her siger direktør for datterselskabet Femern Bælt A/S Peter Lundhus:

- Det er en reklame for Femern-broen, der skal vise, hvor stor den er i forhold til for eksempel lastbiler. Vi vil bare gerne vise, at der både er biler, lastbiler og tog. Der er ikke lavet nogen aftaler med de firmaer, som man kan se på lastbilerne, og der er overhovedet ikke skyggen af bagtanker, siger Peter Lundhus.


Nyhedsoverblik