Massivt lokalt pres på transportministeriet: Vil have mere motorvej til regionen

Regeringen bør opprioritere de sjællandske motorveje, lyder det fra regionens politikere og erhvervsfolk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forhandlingerne om fremtidens infrastruktursprojekter er i gang.

Der har længe været pres på landets transportminister, Ole Birk Olsen (LA), for at få regeringen til at imødekomme de motorvejsønsker, som en række sjællandske virksomheder, lokalpolitikere og organisationer har.

I dag mødes flere folketingspolitikere, borgmestre og erhvervsfolk så med ministeren på et rundbordsmøde på Christiansborg. Her vil der være flere indlæg om vigtige vejprojekter i den sjællandske infrastruktur.

quote Hvis motorvejen ikke kommer, så vil vores koncern måske ikke investere i vores virksomhed

Mads Elming, salgsdirektør i Ardagh Glass

Og særligt to sprojekter er i fokus. Nemlig Kalundborg-motorvejen som mangler en 30 kilometer lang strækning samt Rute 54 ved Næstved-Rønnede.

Frygter for investeringer

På deltagerlisten til dagens møde er blandt andet glasfabrikken Ardagh Glass, som holder til i Næstved. Virksomheden kæmper for en udbygning af Rute 54. De frygter nemlig, at det vile medføre store konsekvenser for virksomhedens fremtid, hvis ikke vejprojektet bliver gennemført.

- Hvis motorvejen ikke kommer, så vil vores koncern måske ikke investere i vores virksomhed, og så vælger man måske at investere i Polen eller Tyskland i stedet for, siger Mads Elming, der er salgsdirektør i Ardagh Glass og tilføjer:

Artiklen fortsætter under billedet ...

Sjællandske politikere og erhversfolk vil i dag gøre trafikministeren opmærsom på de udfodringer, som den sjællandske trafik står over for.
Sjællandske politikere og erhversfolk vil i dag gøre trafikministeren opmærsom på de udfodringer, som den sjællandske trafik står over for.

- Sidste år investerede vi knap 200 millioner kroner i en ny glasovn, og det gjorde vi med en forventning om, at vi ville få den her motorvej, og når vi kigger fremad, så står vi måske over for en mindst ligeså stor investering om fem år. Hvis motorvejen ikke kommer, så kan det blive svært at få investeringsmidler fra vores koncern.

Sjælland er underkompenseret

Til dagens møde i transportministeriet er Magnus Heunicke, Socialdemokratiets trafikordfører, også at finde. Trafikordførenen forventer, at regeringen i højere grad prioriterer de sjællandske motorvejsprojekter.

- Vi mangler mere motorvej til primært Næstved og Kalundborg, og det er simpelthen hamrende nødvendigt, at vi får de projekter sat i gang nu, for vi har et erhvervsliv, der har investeret mange penge, og som nu står og ryster på hånden, siger han til TV ØST.

Også John Brædder, der er borgmester i Guldborgsund Kommune er til stede på Christiansborg. Han mener ikke, at den sjællandske infrastruktur bliver tilgodeset nok af regeringen. Sjællandske pendlere er nemlig dem, der har længst rejsetid til- og fra arbejde og at de trafikale udfordringer bør vægtes højere.

-  Vi vil gerne have, at der bliver kigget mere ud til Region Sjælland omkring infrastrukturen i fremtiden, da vi mener, at vi er underkompenseret i forhold til især nogle af de jyske regioner, siger han til TV ØST.

Selvom intet er besluttet endnu, så var der god grund til at smile, da landets statminister, Lars Løkke Rasmussen (V) i går meldte ud, at regeringen vil kigge nærmere på, hvordan Kalundborg-motorvejen kan blive bygget færdigt. Det er nemlig en af de motorvejsprojekter, som regeringen håber på kan være afsluttet inden 2025.


Nyhedsoverblik