Langtursbusser til sjællænderne

Det sjællandske trafikselskab Movia har planer om at indføre nye busser. Det er hurtigbusser med høj komfort, der skal få bilisterne til at lade bilen stå.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det skal være slut med indtrykket af, at bussen er en transportform, hvor passagerer står klemt som sild i en tønde og bliver kastet rundt ved hver eneste opbremsning og sving.

Det sjællandske trafikselskab Movia overvejer nye busformer, som kan gøre bussen til et mere attraktivt alternativ til bilen. Det fortalte Hans Ege, trafikplanlægger i Movia, torsdag ved trafikdagene på Aalborg Universitet, hvor planlæggere, rådgivere, embedsmænd, forskere og politikere diskuterer trafik og transport og den seneste udvikling inden for området.

Busdriften er efter kommunalreformen samlet i trafikselskaber, hvor Movia dækker hele Østdanmark. Derfor kan der i dag lettere tænkes i ruter, der krydser de tidligere amter, og som tidligere blev begrænset af administrative forhindringer.

- Langtursbusser mangler på Sjælland, siger Hans Ege.

Det er busser, som kører strækninger mellem 40 og 140 kilometer med høj hastighed og god komfort, der kan blive et nyt tilbud til de sjællandske pendlere. Det kan i første omgang indebære en linje fra Nykøbing Falster ind mod København samt tværgående linjer.  

Movia kan også se perspektiv i en tværgående linje fra Stege til Kalundborg. Flere steder af Sjælland er dårligt dækket af jernbanen, så det kræver først en bustur at komme til stationen og måske en ny bustur at komme det sidste stykke til arbejde.

- Formålet er ikke at konkurrere med toget, men at fange dem, der ikke gider tog med tre eller flere skift. Hvis man bliver påtvunget tre skift, inden man når frem til sin arbejdsplads, så gider folk ikke, siger Hans Ege.

Movia har lavet analyser, som viser, at overskuddet af arbejdspladser vokser i København i de kommende år. I 2020 forventes der at være godt 86.000 arbejdspladser i overskud i Frederiksberg og Københavns Kommune. Det er 30.000 flere end i 2004.

Antallet af arbejdspladser i kommunerne rundt om København vokser også. I de områder, der tidligere hed Roskilde Amt, Vestsjællands Amt og Storstrøms Amt forudser prognosen, at der bliver et arbejdspladsunderskud.

- Det giver en øget pendling ind mod hovedstadsområdet, så trængselsproblemerne ser ud til at være kommet for at blive, siger Hans Ege.

Det er netop den pendling, der skal have bussen som mulighed. Movia har skævet til Norge, hvor et bussystem, der hedder Timeekspres, kører med stor succes. Det er hurtige busser med afgang hver time. Der er både god komfort og gratis kaffe undervejs, og det har lokket mange til at stige på bussen. Analyser viser, at 63 procent af passagerne i ekspresbusserne tidligere rejste med bil.

- Norge kunne være et billede. Det interessante ved Norge er også, at det kører med overskud. Der ser også ud til at være busentreprenører i Danmark, der tør tage risikoen uden tilskud. For det har vist sig, at det kan lade sig gøre andre steder, siger Hans Ege.

I Norge kører busserne i motorvejens sidespor, så de ikke bliver sat tilbage af køer på vejen. Det kunne være også være en idé i Danmark, men det kan ikke lade sig gøre i dag. Loven tillader det ikke, og sporene er heller ikke bygget til det.

Hans Ege pointerer, at det er vigtigt at give nye bustiltag god tid, før man vurderer effekten af dem.

- Det vil tage to til tre år at opbygge sådan nogle ruter, hvis folk først skal nå at vænne sig til dem og skifte vaner, siger han.

 

 /RITZAU/


Nyhedsoverblik