Læsning uden lærer

De er ikke svage nok til at komme i en specialklasse, men heller ikke hurtige nok til at læse i forhold til deres klassekammerater. Derfor har elever på Antvorskov skole i Slagelse slået sig sammen i kampen for at blive bedre til at læse - uden hjælp fra

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

For Jeppe Ploug er hans tre år ældre læsemakker en bedre underviser end hans dansklærer .

- Hvis jeg ikke lige kan finde ud af hele ordet, så siger han det første bogstav og at jeg skal dele ordet op, men lærerne siger bare hele ordet. Så det er bedre det Mikkel gør? Ja, for så lærer man at læse ordet, siger Jeppe Ploug, 2. klasse, Antvorskov skole i Slagelse. 

- Det er noget med, at det er sjovere, fordi vi sidder og fjoller lidt, når vi læser. Lærer man det så lettere? Ja, så laver vi sjov med ordene og så lærer han også ordene, siger Jeppes læsemakker Mikkel Hinze Jensen, 5. klasse på Antvorskov skole i Slagelse.

Jeppe og Mikkel læste langsommere og mere hakkende end deres kammerater, de blev derfor udvalgt til Projekt Læsemakker. Det kører i 2. og 5 klasse på 7 skoler i landet.

- Hvis man ikke får skub i det, kan det ende med, at man har brug for rigtig hjælp på et senere tidspunkt, fordi man mister selvtillid og modet på, at det her er noget, jeg kan, siger Birgit Asping, læsevejleder på Antvorskov skole i Slagelse.  

Eleverne læser først et stykke fra en læsebog sammen. Når den yngste er klar til at læse selv klapper han den ældste på hånden og fortsætter alene. Når han støder på et svært ord, hjælper den ældste elev og så fortsætter de med at læse sammen.

Jeppe kan mærke fremskridtet i dansktimerne efter at have haft en læsemakker. 

- Jeg er blevet glad for det, jeg læser også alle mine Anders And blade nu. Gjorde du også det før? Nej, det gjorde min mor, siger Jeppe Ploug.

Mikkel er blevet den hurtigst dreng i klassen til at læse, men at have hjulpet Jeppe er også en sejr i sig selv.

- Jeg synes, det er dejligt at se, for jeg føler, det er fordi, jeg har gjort noget stort for en, siger Mikkel Hinze Jensen. 

Det er ikke kun læsningen, der har forbedret sig for Jeppe. 

- Når man læser, så lærer man jo også, hvordan ordene staves, så man kan også skrive dem på den måde, siger Jeppe Ploug. 

Mikkel er begyndt at læse mere derhjemme af egen fri vilje. Læseprøverne i de ældste klasser viser ellers, at mange ikke forstår hvorfor de skal læse.

- De forstår måske ikke de tekster, de læser de, de læser dem kun fordi læreren siger, at de skal. Det ville da være pragtfuldt, hvis de pludselig læser, fordi de bliver klogere på verden og de mener, at de bliver klogere på sig selv, siger Birgit Asping.

Børnene blev testet før og efter Projekt Læsemakker. De resultater studerer Dansk Videnscenter for Ordblindhed nu. Projektet kommer i det nye skoleår til at fortsætte for alle 5. og 2. klasses elever på Antvorskov skole.

Du kan læse mere om projektet på www.dvo.dk

 


Nyhedsoverblik