Lærermangel i regionen

Læremanglen vokser. Det betyder, at folkeskolerne i stigende grad er nødt til at ansætte ikke-læreruddannede som undervisere. Det er et stort problem, mener både skoleledere, lærere og forældre

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Randi Jakobsen er uddannet på apotek, men underviser i dag i fem forskellige fag på Hotherskolen i Haarlev. Skolen har, ligesom mange andre, svært at skaffe læreruddannede nok til at besætte alle stillinger.

- Vil helst have lærere, der er uddannede. De har dels nogle faglige kvalfikationer og dels nogle pædagogiske, siger afdelingsleder Anne Mikkelsen.

Men sidste gang, skolen søgte lærere, fik de kun få ansøgere med en læreruddannelse. Derfor er de også nødt til at ansætte undervisere, der ikke er uddannede.

Den samme tendens ses på mange andre folkeskoler. I vores region er Kalundborg, Sorø og Lolland hårdest ramt af lærermanglen. Her er mindst 10% af lærerstillingerne besat af ikke-uddannede lærere.

Danmarks Lærerforening kalder situationen uhyre problematisk.

- Det betyder noget for fagligheden, men det betyder også noget for den måde, man organiserer undervisningen på. Det er jo ikke noget tilfælde, at man skal gå fire år på et seminarium for at blive lærer, siger kredsformand Poul Erik Madsen.

På landsplan er manglen på læreruddannede steget med 13% bare siden sidste år. Ifølge Danmarks Lærerforening er problemet, at det simpelthen ikke attraktivt nok at uddanne sig til lærer - dels på grund af lønnen, og dels fordi faget har fået meget negativ omtale. De håber nu, at politikerne vil gøre noget, så udviklingen ikke fortsætter.

- Politikerne bliver nødt til at tage løbeskoene på og få sat gang i en positiv udvikling omkring folkeskolen, siger Poul Erik Madsen.

Se hvor stor lærermanglen er i din kommune

 

 


Nyhedsoverblik