Der var lidt for meget fart på, da Region Sjællands lægehelikopter skulle lande fredag.
Helikopteren skulle som vanligt lande ved dens base i Ringsted, men af uvisse årsager ramte den jorden alt for hårdt.
- Understativet har sådan en støddæmpereffekt, der tager alle normale stød. Men besætningen kan mærke, at det her er meget hårdere, end det plejer at være, siger Benny Jørgensen, der er præhospital direktør i Region Sjælland.
Den hårde landing blev egentlig aldrig til en reel landing, da helikopteren ikke blev på jorden, men i stedet røg op i luften igen, fortæller direktøren.
Besætningen kan mærke, at det her er meget hårdere, end det plejer at være
Her vurderede besætningen, at landingen havde været for hård, hvorfor de fulgte de sikkerhedsprocedurer, der følger en hård landing.
- Det er normal procedure, at man skal lave en sikkerhedslanding et andet sted, og derfor flyver de til Slagelse. Her laver de så en fysisk inspektion af helikopteren og kan se, at selve understellet har synlige skader, forklarer Benny Jørgensen.
Reservehelikopter sat ind
Hvorfor lægehelikopteren landede så hårdt, kan, ifølge Benny Jørgensen, skyldes flere ting.
- Det kan være, hvis der er meget dårligt sigte på grund af tåge, hvis der pludselig kommer en kastevind under landingen, eller det kan være en teknisk eller menneskelig fejl, lyder det.
- Det er noget, vi ikke rigtigt har nogen erfaring med. Det er jo første gang, det er sket, ud af de små 25.000 landinger, vi har haft, fortsætter Benny Jørgensen.
Lægehelikopteren, der normalt holder til i Ringsted, bliver i gennemsnit brugt to gange om dagen. Den spiller især en afgørende rolle for patienter i regionens yderområder, hvor der er langt til hospitaler og ambulancer. Blandt andet på øer som Sejerø ved Kalundborg eller de mindre sydhavsøer.
Derfor er det også vigtigt, at der hurtigt bliver handlet, når den normale lægehelikopter sættes ud af spil.
- Vi har en reservehelikopter, som skal være klar inden for 24 timer. Den bliver normalt fløjet ned fra Norge, men på grund af corona stod den allerede i Billund. Så den var i drift om lørdagen, siger Benny Jørgensen.
Det er jo første gang, det er sket, ud af de små 25.000 landinger, vi har haft
Ifølge direktøren oplevede regionen ikke nogle udfordringer i den tid, de var uden helikopter.
Skal til service i Norge
Mens reservehelikopteren varetager regionens luftbårne opgaver, skal den beskadigede helikopter til et større servicetjek i Norge. Det skyldes, at de danske regioners nuværende leverandør af lægehelikoptere er Norsk Luftambulanse.
- Lørdag var der teknikere fra Norsk Luftambulanse for at inspicere den, og der finder man ud af, at helikopteren skal have det helt store eftersyn, og det kan ikke laves i Danmark. Det skal laves i Norge af producenten Airbus, siger Benny Jørgensen, der ikke kan sætte et estimat på, hvor længe regionen må undvære lægehelikopteren.
Da helikopteren selvsagt ikke kan flyve til Norge, må den på en lidt alternativ rejse nordpå.
- Den skal enten på en blokvogn eller færge. Og der er man ved at finde ud af, hvad der er praktisk muligt med det her covid-19, siger fortæller Benny Jørgensen.
Under den hårde landingen bestod besætningen af en pilot, en paramediciner og en læge. Ingen af dem har taget skade på nogen måde.
I videoen herunder kan du få et indblik i, hvilken rolle lægehelikopteren spiller i Region Sjælland.