Lad mig gøre skolen færdig!

Hver fjerde anbragte barn har ingen eller dårlige udsigter til at bestå folkeskolens afgangseksamen. Sara Güldner er en af dem, der oplever mere modgang end hjælp fra sin kommune.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det værste der kan ske er, hvis jeg bliver fjernet fra min plejefamilie og fra skolen her, siger 17-årige Sara Güldner, der går på Magleby friskole ved Skælskør.

For otte måneder siden blev hun smidt ud fra et opholdsted, fordi hun havde tævet en anden pige, siden har Sara fået rettet op på sit liv. Hun bor hos en plejefamilie, hvor hun er tryg og hun synes skolen er god.

- Jeg vil gerne gå her et år mere, for så bliver jeg også færdig med engelsk og matematik, siger hun.

Men Næstved Kommune har besluttet at Sara skal på et nyt opholdsted, der ligger i Holeby på Lolland, derfor er det også meningen at Sara skal skifte skole.

- Jeg forstår slet ikke logikken, siger hendes mor Jeannette Güldner, der ser sin datter i weekenderne.

- Hun har det jo godt hvor hun er. Det siger både hun selv og plejefamilien og skolen. Hvorfor vil man så have hende ud i noget nyt og usikkert? Det er jo som at trække hende op med rod.

I Danmark er der omkring 15.000 anbragte børn. der findes ikke præcise tal for, hvor mange af dem, der består folkeskolen, men to nye rapporter fra SFI peger på at 40 procent af de anbragte børn har enten ingen eller dårlige udsigter til at få eksamen i hus.

Det skyldes i følge rapportens forfatter Marie Mortensen, at man fra sagsbehandler side i første omgang har fokus på at finde et bosted til barnet. Skolegangen kommer i anden række. Og så blive skoletilbudet ikke altid det optimale.

- Anbringelsessager har det jo med at eskalere, og derfor kan sagsbehandlerne have rigeligt at gøre med at finde et sted at bo, siger Marie Mortensen.

 

 

 

 

 


Nyhedsoverblik