Koncerndirektør: Vi arbejder benhårdt på at forbedre Sundhedsplatformen

Ifølge koncerndirektør i Region Sjælland er man i fuld gang med at rette de fejl, som flere intensivlæger påpeger ved Sundhedsplatformen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sundhedsplatformen er et besværligt system, som det er nu, erkender koncerndirektør Leif Panduro fra Region Sjælland, efter at en sammenslutning af intensivlæger har sendt et bekymringsbrev om it-systemet.

quote Det er meget syge patienter, som får meget præcist og meget kraftfuld medicin, så det tager vi meget alvorligt

Leif Panduro, koncerndirektør, Region Sjælland

Han fortæller, at man arbejder benhårdt på at løse de problemer, der er. Han mener selv, det går for langsomt, men at det er teknisk bestemt, at nogle problemer først kan løses til november.

Herunder svarer Leif Panduro på kritikken fra intensivlægerne.

Kan du forstå intensivlægernes bekymring?

- Jeg kan sagtens forstå deres bekymring. Vi ved, at medicinmodulet ikke fungerer optimalt og ikke er rettet i bund endnu. Og de har så nogle helt særlige udfordringer med deres apparatur, som de også skriver, og det er fuldstændig rigtigt, at det fungerer ikke godt nok.

Hvad gør I for at løse problemerne?

- Vi har jo arbejdet med at forbedre medicindelen i Sundhedsplatformen gennem lang tid. Vi satte fokus på det i februar og marts måned, og har lavet en stor plan for forbedringer, som vi kører igennem. Så løbende kommer der forbedringer på medicinområdet. Men der er også noget af det, som ikke er lavet endnu, fordi det er teknisk vanskeligt og kræver noget tid. Men det er ikke det samme som at vi ikke har fokus på det og meget gerne ser det løst så hurtigt som muligt.

Lægerne er bekymrede for patienternes sikkerhed. Hvad siger du til den bekymring?

- Det er altid bekymrende, når et system ikke fungerer godt nok, så er der jo den risiko. Vi kan bare se, at der ikke er kommet flere alvorlige hændelser efter vi har fået Sundhedsplatformen. Faktisk er nogle af de generelle medicinfejl faldet, så nogle funktioner ved medicinen fungerer bedre med det nye system. Men de har jo ret i at på deres specialområde, der er der ting, som godt kunne fungere bedre. Det må jeg bare give dem ret i.

Læge
Læs også
Risiko for overmedicinering: Intensivlæger har fået nok af Sundhedsplatformen
Læge
Læs også
Risiko for overmedicinering: Intensivlæger har fået nok af Sundhedsplatformen

- Det er dejligt at se, at læger og sygeplejersker er opmærksomme på de steder, hvor det ikke er godt nok og sørger for, at der ikke sker nogen fejl. Det er jo godt, at vi alle har patienterne i sigte.

Men kan det være rigtigt, at læger og sygeplejersker skal dobbelttjekke deres arbejde hver dag?

- Det er netop det, der er rigtig godt, at de tager patienternes sikkerhed meget alvorligt. Det er jeg meget taknemmelig for, at de gør. Og så er jeg helt enig i, at det skulle systemet understøtte og sørge for, at der er større sikkerhed. Så kan jeg bare sige, at det er jeg fuldstændig enig i, og vi arbejder benhårdt på at forbedre situationen. Det går bare ikke hurtigt nok. Jeg kunne også godt tænke mig, at det gik hurtigere, men jeg må lytte på, når de siger, at det er teknisk og nogle kræver den opdatering, der kommer i november. Det er længe at vente, når man ikke synes, tingene kører godt nok, og det synes jeg heller ikke.

quote De ting som de påpeger, det er noget, vi kender og arbejder på. Vi har sat en kraftig indsats i gang på medicinområdet for flere måneder siden

Leif Panduro, koncerndirektør, Region Sjælland

Kan I gøre noget, før denne her opdatering i november for at forbedre forholdene?

- Vi ved, at vi ikke kan bakke tilbage til de gamle systemer. De var også meget usikre, fordi de var forældede. Vi kan heller ikke bakke tilbage til papir. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange fejl, der skete, dengang der var papir. Jeg tror ikke, der er anden vej frem end at sætte fuld fokus på det her og så tage dialogen om, hvor der er nogle ting, som er særligt risikofyldte og se, om vi kan gøre noget ved det hurtigt, og det har vi også fokus på i vores indsats.

Hvor alvorligt tager I sådan en bekymringsskrivelse som denne?

- Det er meget syge patienter, som får meget præcist og meget kraftfuld medicin, så det tager vi meget alvorligt.

- Vi tager det alvorligt. Når man får sådan noget, er man nødt til at se på, gør vi nok, som vi gør det nu, og det gør vi også. De ting som de påpeger, det er noget, vi kender og arbejder på. Vi har sat en kraftig indsats i gang på medicinområdet for flere måneder siden. Så vi kigger på den plan, vi har lagt og så ser vi på, om der er noget vi skal ændre i rækkefølgen. Vi har ikke uanede kræfter til at løse det hele på en gang. Så må vi også i dialog med dem og tale om, hvor de synes, vi ikke gør det godt nok.

anette_petri.jpg
Læs også
Styrelsen for Patientsikkerhed: Vi følger Sundhedsplatformen nøje
anette_petri.jpg
Læs også
Styrelsen for Patientsikkerhed: Vi følger Sundhedsplatformen nøje

- Jeg tror også, der er et kommunikationsproblem, som også falder tilbage på os, der sidder i den ende, som skal forbedre systemet. Jeg tror måske ikke, at vi får sagt nok, hvad der bliver arbejdet med, og hvad man kan forvente, der bliver forbedret. Der er masser i gang, - også på intensivområdet.

- Vi genbesøger planen når vi hører sådan nogle kraftige reaktioner, som de er kommet med her. Så skal vi se på, om vi kan prioritere anderledes.

Hvad vil du sige til patienterne, som kan være bekymrede for deres sikkerhed?

- Jeg kan heldigvis sige til patienterne, at det er sikkert nok at blive indlagt på sygehusene med Sundhedsplatformen. Der er ​også nogle ting, der er blevet bedre efter Sundhedsplatformen. Så er der en del, der tager ekstra tid og det er jo det, der er det værste for læger og sygeplejersker, men det er ikke usikkert for patienterne. Vi ved, at der ikke er sket alvorlige hændelser efter Sundhedsplatformen, og det er jo dejligt, og det skyldes jo også, at det er dedikerede medarbejdere, der har fuldt fokus på patienterne.

Kan det være rigtigt, at man som læge skal møde op hver dag og passe sit job under de forhold?

- Der sker løbende forbedringer, så det er ikke alle, der er lige trætte af situationen, men det generelle med, at elektroniske patientjournaler er en tidsrøver, det er et problem, som er over hele verden. Men det er noget, vi har fokus på og arbejder sammen med amerikanerne på at løse.

Der har været lægeflugt fra Region Sjælland. Er du ikke bekymret for, at utilfredsheden vil få flere til at rejse?

- Der er flere læger, der er rejst fra Region Sjælland i år end på samme tid sidste år, men vi aner ikke hvorfor. Men det er da klart, det giver anledning til en refleksion.

- Jeg synes jo heller ikke systemet kører godt nok. Oveni har det erstattet 30 andre systemer, så det kræver en lang indlæringsperiode, og den periode er vi slet ikke igennem endnu. Vi har meget fokus på, hvad der er brug for på forskellige afdelinger af undervisning og støtte.

Intensivlægerne ønsker sig et system, der er mere intuitivt og brugervenligt. Hvad siger du til det?

- Jeg er helt enig med, at det skal være mere intuitivt og nemmere at arbejde med. Det er tungere at arbejde med, og det er det bare. Men efterhånden som vi får rettet det til, så bliver det nemmere at arbejde med. For mig at se er der kun én vej frem. Jeg forstår godt, at alle føler, de går rundt i mudder til livet og ikke kan komme fremad. Men der er kun for mig at se én mulighed, og det er, at vi sammen arbejder på at gøre det til et godt system. Jeg er helt enig i, at det er en lang periode, og den er alt for langt. Jeg gør, hvad jeg kan for at speede processen op.


Nyhedsoverblik