Hundredvis af patienter fra Region Sjælland bliver hvert år behandlet både på sjællandske sygehuse og på Odense Universitetshospital i Region Syddanmark.
Men det kan give problemer, at de to regioner har valgt forskellige sundhedsplatforme – eller journalsystemer.
Den nye koncerndirektør i Region Sjælland, Leif Panduro Jensen, erkender problemet i, at de to regioner har forskellige sundhedsplatforme, der ikke taler sammen.
Vi arbejder intensivt på at forbedre systemet. For eksempel på medicinrådet laver vi en indsats. For det er selvfølgelig kritisk, at patienter og personale ikke har adgang til de rigtige medicinoplysninger
- Jeg indrømmer, at der stadig er store udfordringer, men det er et rigtig godt system, som nok skal blive godt til sidst, siger han til TV ØST.
Læger kan ikke se patientforløb
Lægerne kan nemlig ikke gå ind og se patientens journal direkte. De skal i stedet søge oplysninger på sundhed.dk og have eksempelvis røntgenbilleder sendt ved siden af.
- Vi arbejder intensivt på at forbedre systemet. For eksempel på medicinrådet laver vi en indsats. For det er selvfølgelig kritisk, at patienter og personale ikke har adgang til de rigtige medicinoplysninger. Vi arbejder også på at gøre det nemmere og mere intuitivt at bruge, siger Leif Panduro Jensen.
Region Sjælland implementerede i efteråret Sundhedsplatformen fra amerikanske Epic, mens Region Syddanmark har valgt et journalsystem fra det danske firma Systematic.
- Jeg er sikker på, at det er det rigtige it-system. Det er det største internationalt, og det fungerer rigtig mange steder. Men når sådan et system skal indføres, er det en kæmpe omvæltning. Det ville det have været, uanset hvilket system man havde valgt, lyder det fra Leif Panduro Jensen.
Vi lytter og gør så meget, som vi kan. Men må også erkende, at der ikke er nogle hurtige løsninger på det her
Det amerikanske system er det rette valg
Region Syddanmark fravalgte det amerikanske system Epic på baggrund af en Advokatrapport udført for den syddanske region, som vurderede den amerikanske sundhedsplatform som ”dårlig” og ”særdeles dårlig”.
Men koncerndirektøren holder fast i, at Region Sjælland har valgt det rigtige it-system til at erstatte det forrige system Opus.
Hvad gør I for at sikre en kvalitetsrig behandling for den enkelte patient?
- Vi lytter og gør så meget, som vi kan. Men må også erkende, at der ikke er nogle hurtige løsninger på det her. Det er et længere og sejere træk, der skal til, siger Leif Panduro Jensen.
Kan du garantere, det ikke går ud over patientsikkerhed?
- Jeg kan aldrig garantere noget. Men vi følger det meget nøje og kan se, der ikke kommer flere alvorlige hændelser. Det er selvfølgelig også, fordi personalet er meget opmærksomt, og stor tak til dem for det. Men vi arbejder samtidig på at gøre det mere og mere sikkert, lyder det fra Leif Panduro Jensen.