I Sorø skal de studere computerspil

En ny IT-bølge er over os. Digital underholdning, computerspil og interaktiv underholdning. I fremtiden vil Center for Erhverv og Uddannelse Storstrøm (CEUS) udbyde en uddannelse inden for interaktiv underholdning og entreprenørskab.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Over de seneste årtier har computerspil udviklet sig voldsomt og er i dag en egentlig industri med store vækstrater og fortjenester.

Eksperterne er stort set enige om, at bølgen en tsunami snarere end en IT-boble. De digitale universer tiltrækker brugere i stor stil, og spil som fx World of Warcraft har verden over mere end 9 millioner spillere, mens den virtuelle parallelverden Second Life har over 4 millioner brugere.

Efterspørgslen og de mange nye muligheder stiller krav til nye kompetencer på tværs af de faglige skel vi kender i dag. Fremtidens brugere vil ikke nøjes med blændende god grafik; de vil have en fuldendt pakkeløsning, der inkluderer den gode fortælling.

Derfor vil fremtidens spiludvikling kræve, at programmering, design og udvikling går hånd i hånd med fx markedsføring og storytelling.

- Det er oplagt at én af regionens uddannelsessteder tilbyder en ny uddannelse, som imødekommer den voksende efterspørgsel og bevæger sig ind på et marked med store vækstmuligheder. Jeg glæder mig over initiativet og ser frem til at det første hold studenter klækkes, siger formand for Vækstforum og formand for regionsrådet, Kristian Ebbensgaard.


Nyhedsoverblik