Grønne skove kan blive guld værd

Der er penge at hente, hvis de smukke egne af Danmark forstår at udnytte naturen til at tiltrække turister, mener eksperter. Men det kræver nytænkning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En snoet kyst, grønne skove og barsk hede er ikke bare smuk natur. Det kan også blive nøglen til at trække turister til Danmark og skabe omsætning og arbejdspladser, mener flere eksperter.

Ifølge dem vil turister gerne betale for at få hjælp til at plukke svampe eller finde østers, tage på sælsafari på en båd eller få lagt den smukkeste rute på gps til deres tur i havkajak.

Naturturisme hedder fænomenet. Flemming Just, leder af Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter ved Syddansk Universitet, siger, at der er et stigende marked for naturturisme både blandt danskere og udlændinge, især tyskere.

- De ønsker unikke oplevelser, og de vil gerne mærke verden selv. Men det kræver professionalisme og et højt kompetenceniveau at udnytte det. Vi har et potentiale, som vi ikke har været helt gode nok til at udnytte i Danmark, men det er så småt på vej, forklarer han.

Flere steder i Danmark, især i udkantkommunerne, vokser nye kommercielle turistprojekter for natur frem. Og der er plads til mere, mener Jon Sundbo, professor i erhvervs- og oplevelsesøkonomi ved Roskilde Universitetscenter.

- Problemet er, at der ikke traditionelt er økonomi i naturen. Den har været fritgående. Og der har ikke været økonomi og arbejdspladser i, at nogle turister går ud og ser på træer. Men ved at pakke det ind i nogle rammer, så folk ikke bare ser nogle træer, men populært sagt oplever en skov, er der aktivitet og omsætning at hente, siger Jon Sundbo.

For første gang i mange år svigtede både danske og udenlandske turister markant den danske sommer i 2008. Antallet af overnatninger i sommerperioden faldt med 10,5 procent, og det bekymrer organisationen VisitDenmark. Turistorganisationen efterlyser produktudvikling af den danske turisme, og her er naturturisme oplagt, mener administrerende direktør Dorte Kiilerich.

- Vi ved, at op mod 70 procent af både danske og udenlandske turister vælger Danmark som rejsemål på grund af vores natur. Samtidig ved vi, at naturturister ofte har et stort forbrug og rejser i længere tid, siger Dorte Kiilerich.

Ifølge tal fra VisitDenmark havde turister, der kom for at opleve naturen, sidste år det højeste forbrug i kroner pr. rejsegruppe. Samtidig vil naturturister gerne rejse uden for højsæsonen. Men det er langt fra nok at sætte et skilt op eller fortælle om den smukke egn, mener Dorte Kiilerich.

- I dag ønsker turisterne let tilgængelige oplevelser. De ønsker hjælp og vejledning. Her skal det ikke kun være op til folks egen fantasi at få en oplevelse i naturen, siger Dorte Killerich. Professor Jon Sundbo er enig.

- Oplevelser i naturen skal iscenesættes, for folk har lidt svært ved bare at finde ud af at tage ud i naturen. Der har været alt for mange brochurer med strande, træer og sol. Det skal iscenesættes, og så skal det kombineres med andre oplevelser, siger han.

Professoren mener, at kommuner og andre i et vist omfang har forsømt at udvikle naturen som turistprodukt.

- Man skal være lidt innovativ, og de har ofte kørt på det traditionelle: Skov, strand og vand. Det har også kreeret turisme, men der er virkelig meget af det og over hele verden, hvor solen ofte er mere pålidelig end i Danmark. Så det er med at finde noget nyt og unikt, fortsætter Jon Sundbo.

- Man har gjort ligesom nabokommunen og bare forsøgt at gøre stranden endnu bedre, skoven endnu grønnere og vandet endnu renere. De skal være bedre til at tænke i at udnytte egne potentialer, så man supplerer hinanden frem for at konkurrere på samme standarder, siger professoren.

Fem steder i Danmark er netop blevet udnævnt som nationalparker, og det kan være med til at sætte skub i naturturisme herhjemme , mener eksperterne.

/ritzau


Nyhedsoverblik