¨

Genbrugspladser modtager mere affald end normalt: - Folk har virkelig fået ryddet op bagerst i garagen

Antallet af kunder er nogenlunde det samme som sidste år, men forskellen er, at der medbringes mere affald per kunde. Foto: Jacob Bagge - TV2 ØST

Genbrugspladser på Sjælland har måtte håndtere markant mere affald end normalt i april måned. Det skyldes især, at flere tager fat på havearbejdet.

Størstedelen af Danmark er fortsat lukket ned, og det får rigtig mange til at rydde op i garager, kældre og på lofter. Samtidig har mange fået overskud til en masse gør-det-selv-projekter og ikke mindst at få haven gjort sommerklar.

Det kan både ses og mærkes på genbrugs- og haveaffaldspladserne, der modtager markant mere affald end normalt.

- Der er kommet sindssygt meget haveaffald, og der er kommet rigtig meget gammelt træ. Der er blevet revet nogle gamle haveskure ned, og folk har virkelig fået ryddet op bagerst i garagen, fortæller Finn Kjær, der er genbrugschef hos affaldsselskabet ARGO.

Mest affald i Gørlev og Kalundborg

Affaldsselskabet ARGO behandler affald fra i alt ni sjællandske kommuner – blandt andet Kalundborg Kommune og Stevns Kommune.

Det sætter jo et voldsomt pres på vognmændene, og de har haft mere end nok at lave

Allan Johansen, AffaldPlus

Hos ARGO at der generelt set kommet mere affald i april måned i forhold til tidligere år, men det er dog meget forskelligt fra genbrugsplads til genbrugsplads, hvor stor stigningen er.

I TV2 ØST’s område er det især genbrugspladserne i Gørlev og Kalundborg, der har fået mere affald i forhold til sidste år. Her har man oplevet en stigning i affaldsmængder på henholdsvis 36 procent og 16 procent.

- Men april måned er jo ikke slut endnu, så tallet vil selvfølgelig blive højere, når vi opgør hele april måned. Men det vil ikke ryge voldsomt langt over, for vi er ovre den pukkel, vi havde, lige da vi åbnede, fortæller Finn Kjær.

Hos affaldsselskabet AffaldPlus, der står for affaldet på Syd- og Vestsjælland, har man også oplevet en stor stigning af affald i april måned.

- Vi har 20 procent mere affald end normalt. Der kan godt være nogle små variationer i de enkelte kommuner, men det generelle tal er 20 procent. I påsken var vi faktisk oppe på 24 procent, fortæller Allan Johansen, der er chef for genbrug og udvikling i AffaldPlus. 

Artiklen fortsætter efter billedet.

I påsken var der lang kø til at komme på genbrugspladsen i Kalundborg. Foto: Privatfoto/Janne Irene Kristensen

Hos AffaldPlus er billedet det samme som hos ARGO – nemlig at det især er haveaffald, som kunderne skal af med.

- Flere af kunderne har flyttet sig fra genbrugspladserne til haveaffaldspladserne. Vi har cirka 25 procent flere kunder end normalt på haveaffaldspladserne, og det er helt tydeligt at se på de enkelte pladser, at der er denne her store stigning, fortæller Allan Johansen.

Al kapacitet tages i brug

Hverken ARGO eller AffaldPlus er kommet i voldsomme problemer på grund af den pludseligt øgede mængde affald, selvom det er en noget anderledes situation, end de er vant til.

- Vi har et tæt samarbejde med vognmændene og begge parter har gjort, hvad vi kunne, for at løse opgaven. Der er ikke nogen steder, hvor vi har måtte lukke for affaldsmodtagelse, så vi har godt kunne klare det, siger Allan Johansen fra AffaldPlus.

Især hos AffaldPlus har man dog kunne mærke det ekstra læs, og al kapacitet er blevet taget i brug.

- Det sætter jo et voldsomt pres på vognmændene, og de har haft mere end nok at lave. Vi har da også haft udfordringer på pladserne, men vi har kunne klare det ved at bruge al det materiel, vi har, og ved at vognmændene har kørt mere, uddyber Allan Johansen. 

Samme antal kunder, men meget mere affald

Selvom der er kommet adgangskontrol og begrænsninger på genbrugspladserne, har det ikke haft den store betydning for antallet af kunder. AffaldPlus fortæller, at de foreløbigt har haft 188.000 kunder igennem pladserne i april måned mod 187.000 sidste år.

Der var jo ingen, der forudså de store mængder, der bliver ved med at komme

Allan Johansen, AffaldPlus

- Det betyder jo, at folk har været dygtige til at bruge bookingsystemet og benytte sig af de ledige tider og køre til andre pladser for at komme af med affaldet, fortæller Allan Johansen.

Hos ARGO har man valgt ikke at benytte et bookingsystem, men i stedet at lukke det antal biler ind, der er kapacitet til. Så snart en bil kører ud, kan en anden få lov at komme ind.

- I starten, da vi åbnede, var det et stort, organiseret kaos, fordi der kom så mange. Men nu er der faktisk ikke rigtig kø mere. Nu er vi nærmest tilbage til normalen igen, fortæller Finn Kjær.

Den øgede mængde affald skyldes altså ikke, at der kommer flere forbi genbrugspladsen end normalt. Det handler i stedet om, at kunderne har meget mere affald med, end de plejer.

- Der var jo ingen, der forudså de store mængder, der bliver ved med at komme. Jeg havde troet, at det måske var blevet normalt igen efter en uge eller to, men der er stadigvæk en hel del affald, siger Allan Johansen. 

Både ARGO og AffaldPlus forventer dog, at tendensen snart vil stilne af, så genbrugspladserne vil opleve normale tilstande igen.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App