Førerløs hospitalsbus ruller derudad: Transporterer 200 passagerer om dagen

Den førerløse bus på Sjællands Universitetshospital er en succes. Flere forsøg med førerløs bustransport er på vej.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I maj kunne Sjællands Universitetshospital i Køge præsentere Danmarks første førerløse bus, som siden da har fragtet tusindvis af patienter og pårørende mellem hospitalets ambulatorier.

Den alternative bustransport har været med til stor hjælp på hospitalet, lyder det i den første evaluering.

quote Vi ser store perspektiver i førerløs teknologi i fremtidens hospital

Henrik Villadsen, hospitalsdirektør, Sjællands Universitetshospital i Køge

- Bussen har været til stor gavn for patienter og pårørende i forsøgsperioden, og vi ser store perspektiver i førerløs teknologi i fremtidens hospital, siger hospitalsdirektør Henrik Villadsen.                     

Bussen er rullet ud i et samarbejde mellem Movia, Metroselskabet, Region Hovedstaden og Region Sjælland, og i sidstnævnte er man glad for at kunne konstatere, at den første af forsøgsordningens tre faser er gået godt.

- Det første skridt mod den førerløse teknologi har klart været en succes. Vi har oplevet stor glæde hos vores patienter, som har nydt at bruge bussen i de seneste tre måneder. Nu ser vi frem til de næste to skridt i processen, så vi på sigt kan bruge vores viden til at styrke fremtidens kollektive trafik siger Heino Knudsen (S), regionsrådsformand i Region Sjælland.

På vej til Vestsjælland

Bussen har i den første tid haft i omegnen af 200 passagerer hver dag. Den har indtil videre kun kørt indendørs og med ca. 8 kilometer i timen, men planen er, at bussen også skal kunne køre på udendørsarealer.

Evalueringen af forsøgets første fase viser desuden, at halvdelen af passagererne er steget på bussen af nysgerrighed og lyst, og ikke på grund af nedsat mobilitiet. 

Det vidner ifølge hospitaltsledelsen om, at patienter og pårørende på stedet er trygge ved at lade sig transportere af den førerløse bus, men også at halvdelen af passagererne ikke har et egentlig transportbehov. 

Fakta om førerløs bus

  • Servicehastighed op til 25 km/t.
  • 2400 kg, L: 475 cm, H: 265 cm, B: 211 cm.
  • 11 siddepladser og 4 ståpladser.
  • Busserne er 100% eldrevne og kan køre ca. 8 timer (100 km) på en fuld opladning à 4 timer.
  • Kan se 360 grader og reagerer på objekter i 60 meters omkreds.
  • Det bliver gratis at benytte busserne i forsøgsperioden.
  • Bussen er fra det franske firma Navya.
  • Atkins er valgt som assessor, den uafhængige sikkerhedsrådgiver, for projektet
Kilde: Movia

Forsøget med den førerløse bus på Sjællands Universitetshospital var den første i rækken af tre forsøg med førerløs bustransport. Næste forsøg skal i 2019 foregå på Slagelse Sygehus, hvor en bus også vil blive sat ind til at køre mellem sygehusets afdelinger.

Se indslaget om indvielsen af Danmarks første førerløse bus herunder.

 

Nyhedsoverblik