Forbrugerrådet: Pendlerne skal have godtgørelse fra DSB

I et brev til DSB opfordrer Forbrugerrådet Tænk til, at de skal godtgøre de kunder, der er berørt af ændringerne i togtrafikken på Sjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Længere rejsetid, pladsproblemer og mangelfuld information er nogle af de udfordringer, pendlerne står med i øjeblikket.

Det har fået Forbrugerrådet Tænk til at sende et brev til DSB med en opfordring om at godtgøre passagererne. DSB har endnu ikke svaret på brevet. 

quote Den kan eksempelvis være i form af økonomisk kompensation eller rabat på det næste periodekort. Man kan sætte stropper i togene, så man kan holde bedre fast, når togene nu er mere fyldte

Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Problemerne hos DSB skyldes begyndende revnedannelse i flere ME-lokomotiver, altså revner i de dobbeltdækkertog der kører på strækningerne mellem Nykøbing F.-København og Kalundborg- København via Roskilde.

Derfor er togene af sikkerhedsmæssige årsager taget ud af drift. Det forringer rejseoplevelsen hos passagerne.

- Helt grundlæggende betyder det, at prisen og kvaliteten ikke hænger særlig godt sammen. Derfor opfordrer Passagerpulsen hos Forbrugerrådet til, at DSB kompenserer kunderne for de forringede forhold, siger Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet Tænk til TV ØST.

tog.jpg
Læs også
Gamle tog tages ud af drift på grund af revnedannelser
tog.jpg
Læs også
Gamle tog tages ud af drift på grund af revnedannelser

Rejsegaranti hos DSB

Hos DSB anerkender de problemstillingen, men selv mener de, at deres Rejsegarantiordning løser de fleste af problemerne. Her kan kunderne få tilbagebetalt et beløb alt efter togforsinkelsernes omfang.

REJSEGARANTIORDNING HOS DSB 

  • Hvis man bliver mere en 30 minutter forsinket på sin rejse, kan man få kompensation, hvis man rejser med DSB fjern-, regional- eller S-tog i Danmark med billet, klippekort, rejsekort eller Bus & Tog Årskort. 
  • Hvis forsinkelsen er mere en 60 minutter, kan man blive tilbudt noget at spise og drikke. 
  • Hvis man rejser med et DSB Pendlerkort, Periodekort, Ungdomskort, Erhvervskort, Bus & Tog Årskort eller andre kort, der er gyldig i mindst 30 dage, skal man tilmelde sig DSB Pendler Rejsegaranti. 
  • Med pendlerkort får man en godtgørelse, hvis mindre end 82,9% af togene er til tiden i rejseperioden.

Kilde: dsb.dk og Tony Bispeskov, informationschef hos DSB. 

- Det er et plaster på såret i forhold til, at kunderne oplever en anden service i øjeblikket. Derfor gør vi også noget ekstra ud af eksempelvis at opdatere Rejseplanen, fordi det er informationsdelen, der er væsentlig for kunderne lige nu, siger Tony Bispeskov, informationschef hos DSB.

quote Vi vil gerne anerkende, at kunderne ikke har fået det produkt, som de og vi havde håbet på

Tony Bispeskov, informationschef hos DSB

Hos Forbrugerrådet Tænk er opfattelsen af garantiordningen en anden.

- Rejsetidsgarantien løser nogle af udfordringerne, men den løser ikke problemerne for alle som eksempelvis pendlerne. Det er derfor, vi opfordrer DSB til at kompensere passagererne for forholdene, siger Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Revner i hjulaksel
Læs også
Se foto: Her er revnen, der giver pendlerne grå hår i hovedet
Revner i hjulaksel
Læs også
Se foto: Her er revnen, der giver pendlerne grå hår i hovedet

Forplejning på vej til passagerne

Hos Forbrugerrådet Tænk er der mange ideer til, hvordan en kompensation kan se ud.

- Den kan eksempelvis være i form af økonomisk kompensation eller rabat på det næste periodekort. Man kan sætte stropper i togene, så man kan holde bedre fast, når togene nu er mere fyldte, siger Lars Pram fra Forbrugerrådet.  

- Det kan også være gratis cykelmedtagning, da der nok er nogen, der får brug for deres cykel, hvis ikke de kan nå den videre rejseforbindelse. Eller te og vand, fortsætter direktøren.

Hos DSB vil man gerne imødekomme passagerne og forsøde tilværelsen med eksempelvis en kop kaffe. Dog skal de regne ud, hvordan det skal fungere, og hvilke kunder de skal ud til. 

- De berørte rejser typisk på et tidspunkt, hvor der er mange passagerer. Derfor vil vi gerne undgå at stå i et fyldt tog og dele kaffe ud. Vi skal lige vurdere, hvad vi gør, siger Tony Bispeskov fra DSB.  

- Vi vil gerne anerkende, at kunderne ikke har fået det produkt, som de og vi havde håbet på, fortsætter han.

ME33
Læs også
DSB udvider nødkøreplan med flere togafgange
ME33
Læs også
DSB udvider nødkøreplan med flere togafgange

Nyhedsoverblik