Et flertal i Folketinget har torsdag vedtaget at fremrykke investeringer i infrastrukturen og gøre det med et særligt fokus på den kollektive transport, herunder tog og cyklisme.
Bag flertallet står Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet, som med vedtagelsen trykker hånd på, at der meget snart skal ske noget for at stoppe blødningen i den danske økonomi og beskæftigelse, som coronakrisen forårsager.
Det giver god mening at sørge for, at en strækning som Østbanen bliver løst hurtigt, for de nedslidte skinner påvirker allerede så mange mennesker
Næste fase bliver så forhandlinger om, hvilke trafikale projekter der skal fremrykkes. Et af dem bør være renoveringen af Østbanen, lokalbanen mellem Faxe, Stevns og Køge kommuner, hvis skinner er så slidte, at togene kører med nedsat hastighed.
Det mener flere af partierne.
- Den her situation er oplagt til at sige: Nu skal der sættes fuld gang i investeringerne, for der er brug for at skabe beskæftigelse. Og det giver god mening at sørge for, at en strækning som Østbanen bliver løst hurtigt, for de nedslidte skinner påvirker allerede så mange mennesker, siger Enhedslistens Eva Flyvholm.
- Jeg har en stærk forventning om, at vedligeholdelsen af lokalbanerne, herunder Østbanen, kan gøres rimelig hurtigt, og det ville være en virkelig fornuftig investering, siger transportordfører Anne Valentina Berthelsen fra SF.
Busser: Nej tak
Danske Regioner og regeringen har tidligere lavet en aftale, der betyder, at anlægsloftet er fjernet, så regionerne kan sætte flere aktiviteteter i gang. Mandag besluttede politikerne i Region Sjælland at øremærke 30,5 millioner kroner til Østbanen.
Om pengene skal bruges til at rette op på de gamle skinner eller på de såkaldte BRT-busser, vil regionsrådspolitikerne først tage stilling til i juni, hvor en analyse af begge muligheder ligger klar.
På Christiansborg er SF og Enhedslisten mere klar i spyttet: Skinnerne skal renoveres, løsningen er bestemt ikke busser.
Partierne deler også regionspolitikernes råb om statslig økonomisk hjælp til renoveringsarbejdet, der ventes at koste over 600 millioner kroner, og er klar med forslag. Spørgsmålet er så bare, hvor stort bidraget skal være.
Lån er en mulighed
Enhedslistens Eva Flyvholm kalder det 'helt åbenlyst', at staten skal hjælpe økonomisk. Partiet peger i sin kriseplan på investeringer i den bæredygtige togtrafik for 20 milliarder kroner, hvilket blandt andet inkluderer renoveringen af Østbanen.
- Det er nok nødvendigt, at staten dækker hovedparten af udgiften. Men hvor meget, og om det skal være i form af en statsgaranteret låneordning eller en direkte investering, kommer an på forhandlinger, siger hun.
SF foreslår at forhøje statens tilskud til regionerne til vedligeholdelsen af lokalbanerne, som Danske Region tidligere har opfordret til.
- Dernæst vil vi, at der bliver lavet en lånemulighed, så Region Sjælland og andre, der står med en lignende stor kattepine, kan få et lån, siger Anna Valentina Berthelsen.