Flere patienter skal betale erstatning for lægefejl tilbage

Landets regioner kræver i stigende grad erstatninger for lægefejl betalt tilbage. Det udløser kritik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Flere og flere patienter, der har fået udbetalt erstatning for fejlbehandling i sundhedsvæsenet, tvinges til at betale pengene tilbage til regionerne.

Det skriver Berlingske.

Det skyldes, at regionerne i stigende grad er begyndt at anke sager om erstatning til patienter.

Det kan ifølge Berlingske dreje sig om erstatningsbeløb fra en halv million kroner og op til to millioner kroner.

Formand: Det er en kritisabel praksis 

Formand for Danske Patienter Camilla Hersom finder regionernes nye praksis kritisabel. 

- Folk har fået udbetalt en erstatning, som kan bruges til at forsøde tilværelsen oven på et langt, ubehageligt forløb, og så oplever de, at sagen tages op igen, og at de bliver dømt til at betale erstatningen tilbage.

- Det er en helt urimelig situation for patienter og pårørende, siger Camilla Hersom til Berlingske.

Lars Onsberg Henriksen
Læs også
Region Sjælland arbejder på at løse problemer med lægemangel
Lars Onsberg Henriksen
Læs også
Region Sjælland arbejder på at løse problemer med lægemangel

Sundhedsudvalg forstår borgernes frustration

Hos regionerne siger formand for Sundhedsudvalget Ulla Astman (S), at hun godt forstår, at borgere bliver frustrerede over at skulle tilbagebetale en erstatning.

- Men sådan er loven, hvis det ikke har været berettiget, at de fik erstatningen. Det handler jo om skatteborgernes penge, og derfor bliver vi nødt til have denne praksis, siger Ulla Astman.

Regionernes praksis udløser løftede øjenbryn Christiansborg 

På Christiansborg udløser regionernes skærpede praksis løftede øjenbryn hos fungerende sundhedsminister Karen Ellemann (V).

Hun siger, at regeringen nu overvejer, hvordan man kan ændre reglerne, så patienter, der har fået udbetalt erstatning, ikke kommer i klemme.

Dansk Folkepartis handicap- og ligestillingsordfører, Karina Adsbøl, kalder det for en "bekymrende praksis".

- Det er en uhensigtsmæssig udvikling. Netop fordi patienterne kan aldrig vide sig sikre på, hvornår de kan beholde deres erstatning, som de har modtaget i god tro, siger ordføreren til Ritzau.

Dansk Folkeparti fremsatte derfor også i februar et beslutningsforslag om at foretage et "servicetjek" af ordningen.

I Region Hovedstaden er 45 afgørelser blevet anket siden sommeren 2015 ifølge Berlingske. Ankenævnet for Patienterstatningen har indtil videre afgjort 28 sager. Her har regionen fået medhold i 16.


Nyhedsoverblik