Farligere at bo ved landevejen

Flere biler og højere fart har gjort det livsfarligt at bo ud til en landevej. Landbeboerne vil have flere cykelstier og vejheller.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bilisterne trykker hårdere på speederen, når de kører på landevejen. Og samtidig er trafikken på landevejene steget konstant de seneste fem år. Det viser tal fra Vejdirektoratet, og det har gjort det farligere at bo ved landevejen. Derfor vil Landdistrikternes Fællesråd nu have, at der gøres en indsats for trafiksikkerheden på landevejene.

- Landevejene har mange lige strækninger, som appellerer til fart. Derfor er man nødt til at tage hensyn til de bløde trafikanter, når der kommer mere trafik, ved at lave cykelstier, siger rådets formand, Lone Andersen, til Ritzau.

Tal fra Rådet for Større Færdselssikkerhed viser samtidig, at der er en stigning i trafikuheld, og rådet konkluderer sammen med en trafikforsker, at de alvorligste uheld sker langs landeveje. Hver tredje ulykke sker på landevejene, men blandt de alvorlige ulykker er det mere end to ud af tre, fortæller trafikforsker Michael Sørensen.

Han siger, at der ikke er blevet gjort noget, fordi der tidligere kun har været begrænset fokus på landområderne. Det er der begyndt at komme, men derfor skal landsbybeboerne ikke sætte næsen op efter massevis af nye cykelstier og vejchikaner.

Løsningen er derfor i højere grad at påvirke folks holdning, holdningspåvirkning, mener Rådet for Større Færdselssikkerhed. Derfor vil en landevejskampagne blive lanceret i løbet af efteråret.

- Vi har fokus på landevejshastigheder. Der er en fartkampagne i støbeskeen her i efteråret, fordi højere hastighed er den altovervejende årsag til ulykkerne, siger projektleder Søren Troels Berg.


Nyhedsoverblik