Færgen Ida får en halv million kroner

Bogø-Stubbekøbing Færgen Ida har for fjerde gang fået et stort tilskud fra Skibsbevaringsfonden, og sejler desuden sommeren i møde med ”tørvejr om bord”.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 

M/F Ida har gjort et dybt indtryk på Skibsbevaringsfonden. Færgen, der sejler mellem Stubbekøbing og Bogø, har nemlig for fjerde gang fået et stort tilskud. Denne gang på 400.000 kroner og hertil et tilskud på 100.000 kroner fra Rederiet Orient ; feriepenge, som giver en stor hånd til den omfattende renovering af færgen, som har været i gang siden2008.

Knud Wagner, skibsingeniør og tilsynsførende på renoveringsarbejdet på Ida siger, at han ikke før har oplevet, at et projekt har fået tilskud hele fire gange fra fonden, og det kan Ida være både glad og meget stolt over. Skibsbevaringsfonden har nu ydet i alt 1.540.000 kroner til færgen.

Ida er kommet i smult vande denne sommer, hvor passagererne på aftensejladserne også kan glæde sig over mere tørvejr. Ikke at vejrguderne har afgivet løfter, men en specialsyet overdækning i stof, giver langt større chancer for en tør madkurv og en solist uden paraply.

Onsdagssejladserne begynder 6. juli med Stubbekøbing amatørscene Mælkebøtten på dækket, 13. juli synger den lokale trobadour Annette Svåbek, Freddy Blak inviterer på whiskytur 20. juli, 27. juli er det Fjeldtetten og Katja, som swinger på dækket og 3. august er det Flemming Valentin. I august er der desuden ”syng med” med Jens Anton og Steen Persson og 17. august er der ølsmagning med Ivan Luffe øl fra Bryghuset Møn.

M/F Ida er bygget i 1959, og det er Guldborgsund og Vordingborg Kommuner, som sammen holder træfærgen sejlende over Grønsund. Uden den politiske vilje, havde Ida næppe været i smult vande i dag; de fleste træfærger er gået til, eller ligger som husbåde i storbyhavne.

Den halve million falder på et tørt sted, idet Ida skal have fornyet alle planker på skibets sider og bund. Der er borebiller i de gamle planker, som er i bøg. De skal alle sammen udskiftes med egetømmer. Der skal desuden udskiftes seks meter skandæk og tillige nogle støtter. Efterfølgende skal der udføres finish-arbejde på saloner og livbåde.

Et så omfattende arbejde sker ikke over en nat, men i den kommende vinter, hvor Ida ligger i hi på værftet i Stege. Såfremt økonomien er på plads, vil M/F Ida være ”som ny” ved sejlsæsonens start i 2012. På det tidspunkt er der puttet syv millioner kroner i den modne dames ” make over”. Mere end to tredjedele heraf er opnået ved tilskud fra eksterne fonde.

 


Nyhedsoverblik