En enkelt til Korsør - med støtte fra kommunen

Slagelse Kommune og Korsør Erhvervsforening bruger ny dansk spillefilm som pilotprojekt. De betaler for, at filmen kan bruges til at eksponere området.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Slagelse Kommune er det eneste rigtige sted i Danmark at bosætte sig og etablere erhvervsvirksomhed.

Sådan lyder budskabet, lidt forenklet, bag den markedsføring, kommunen benytter sig af for at profilere området. Nu går Slagelse nye veje, idet den prøver at bruge en dansk spillefilm til at formidle budskabet.

Tidligere på måneden indledte selskabet Zentropa optagelserne til "En enkelt til Korsør". Det foregår i den tidligere færgeby, som ligger i den ny Slagelse Kommune, og kommunen valgte at tage udfordringen op, da Zentropa henvendte sig med idéen.

- Det vil nok være overdrevet at sige, at vi bidrager til finansieringen af filmen, for det kan næppe være en kommunes opgave. Men kommunen og Korsør Erhvervsforening betaler et beløb, så vi i forbindelse med optagelserne og især omkring lanceringen og premieren kan benytte filmen til at eksponere byen, fortæller Jan Østerskov, direktør for økonomi, plan, erhverv og udvikling i Slagelse Kommune.

Samarbejdet indgår i en række marketinginitiativer, som kommunen er involveret i. Slagelse benytter også de lokale elitesportsfolk inden for håndbold og badminton i sin strategi, men Jan Østerskov erkender, at man betræder nyt og ukendt land med engagementet i "En enkelt til Korsør".

- Filmen bliver forhåbentlig set af rigtig mange mennesker, og det er et medie med meget stor gennem-slagskraft. Vi ser det som én mange måder, hvorpå vi kan gøre os interessante over for tilflyttere og erhvervsvirksomheder, der påtænker at slå sig ned i området, i en tid, hvor konkurrencen mellem kommunerne bliver stadig hårdere, tilføjer han.

Ifølge Mikael Olsen, producent på filmen, betaler kommunen og erhvervsforeningen i alt mellem 400- og 500.000 kr. for det lokale engagement. Beløbet kan ikke opgøres mere præcist, fordi det er vanskeligt at sætte kroner og øre på alle elementerne i aftalen.

- De penge, kommunen går ind med, tages fra en særlig pulje, der er øremærket til marketingsfremstød. Der er altså ikke tale om, at kommunen skal finde ekstra penge fra en særlig bevilling, som kunne være anvendt til andre formål, siger Jan Østerskov.

Filmen er et hverdagsdrama, der fortæller om tilværelsen i en dansk provinsby på godt og ondt. Altså ikke noget glansbillede, men kommunen vælger at tro på, at der samlet set bliver tale om en positiv effekt.

- Imidlertid får vi ikke nogen mulighed for at blande os i filmens indhold eller forløb. Zentropa har gjort os klart, at det i givet fald ville være et indgreb i den kunstneriske frihed, og den frihed omhandler også retten til evt. at ændre titlen, hvis forløbet af optagelserne taler for det. Det respekterer vi, for i modsat fald ville der slet ikke blive nogen aftale.

Aftalen er endnu ikke endeligt underskrevet, men ifølge Jan Østenskov mangler der kun detaljer.

- Vi vil gerne have mest muligt ud af samarbejdet i forbindelse med arrangementerne omkring premieren. Det handler også om, at ingen bagefter skal kunne sige, at vi ikke har forvaltet skatteborgernes penge på en fornuftig måde, siger han.


Nyhedsoverblik