Eksperter advarer

Den optimale løsning vil være at bygge en helt ny Storstrømsbro. Ikke mindst når Femernbælt-forbindelsen står færdig bliver togbelastningen enorm.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Storstrømsbroen i sin nuværende form tror jeg ikke er der om 20 år.

Så kontant er meldingen fra Niels Jørgen Gemsing, professor, emeritus fra DTU og en af Danmarks førende broeksperter.

- Det vi ser nu, er revner i de bærende konstruktioner. Man kan selvfølgelig blive ved med at lappe og reparere på broen, men spørgsmålet er, hvor længe det kan betale sig.

Han bakkes op af trafikforsker fra RUC, Per Homann Jespersen:

- Når man finder først en revne og så en til, så er der noget, der tyder på, at det er begrænset, hvor meget man kan levetidsforlænge den bro.

Begge eksperter peger på at togbelastningen øges markant når Femernbælt-forbindelsen står færdig i 2020. Ikke mindst med den tunge godsvognstrafik.

Samtidig bliver Storstrømsbroen en vigtig del af hele forbindelsen fra København via Rødby til Tyskland.

- Kan der ikke køre tog på den bro, giver det jo nærmest ikke nogen mening at bygge Femernforbindelsen, siger Per Homann Jespersen.

Niels Jørgen Gimsing peger på, at en helt ny bro vil være den optimale løsning og helst lidt hurtigt.

- Det ville jo være optimalt, hvis en ny form for forbindelse over Storstrømmen står færdig samtidig med Femernforbindelsen.

I så fald har politikerne travlt. Femernforbindelsen åbner i 2020 og Niels Jørgen Gemsing vurderer, det vil tage seks år at bygge en ny forbindelse over Storstrømmen, og inden da skal det hele projekteres.

Niels Jørgen Gemsing peger i øvrigt på, at man måske kan nøjes med en ny togforbindelse og så lade den nuværende Storsrømsbro udelukkende være en bilbro. Biltrafikken belaster nemlig ikke på samme måde som togtrafikken.


Nyhedsoverblik