Ekspert rystet over forfaldne IC4-tog

IC4-tog står og forfalder i Italien. - Hvis min vaskemaskine så sådan ud, ville jeg skifte den ud, siger institutleder for produktion ved Aalborg Universitet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Med de nye IC4-tog vil en større rokade gøre en ende på ture med de gamle blå-malede tog i regionen. Men nu viser det sig, at IC4-togene ikke er i den bedste stand.

IC4-tog står og ruster på et fabriksområdeti Italiens, mens fabrikanten, Ansaldobreda, kæmper for at få tilladelserne til at køre på danske spor i orden.
 

Det er billeder fra Magasinet Penge på DR1, der afslører rust på de flere år forsinkede IC4-tog. Karl Brian Nielsen, leder af Institut for Produktion ved Aalborg Universitet, er rystet over IC4-togenes tilstand på Ansaldobredas fabrik i italienske Pistoia.
 

- Ingen fabrik med respekt for sig selv vil levere sådan noget klamp. Hvis min vaskemaskine så sådan ud, ville jeg skifte den ud. Jeg troede bare, at der var tale om dårlig projektstyring fra DSB's side, men det burde slet ikke være muligt at få håndværkere til at lave sådan noget klamp. Ingen fabrik med respekt for sig selv ville kunne levere arbejde af så ringe kvalitet, siger Karl Brian Nielsen til bladet Ingeniøren.
 

Danmarks Radio har ladet Ingeniøren vise alle DR's billeder til Karl Brian Nielsen for at lade ham vurdere tilstanden på de tog, der står i Italien og venter på at komme til Danmark. Og forskerens dom er hård. IC4-togene ser ikke ud, som et nyt tog bør.
 

- Tværtimod er det chokerende, at der er så mange gennembrud af lak og rustbeskyttelse, og at metallet også er begyndt at erodere. Det, jeg kan se på de udvalgte billeder, er et fremskredent forfald. Jeg er dybt bekymret for, hvordan tog, som allerede nu befinder sig i den tilstand, vil klare sig i Danmark, hvor det bliver udsat for et væsentligt barskere klima end i Italien med store fugt- og temperaturudsving, siger Karl Brian Nielsen.
 

Han mener, at DSB har fejlet ved at give italienerne alt for lang snor.
 

- DSB burde tage sig sammen og komme ud af sine kontrakter med Ansaldobreda, siger Karl Brian Nielsen.


Nyhedsoverblik