¨

Efter alvorlige skiltevognsulykker - nu vil ordførere stille spørgsmål til minister

Indenfor kort tid har der været to alvorlige ulykker, hvor skiltevogne er blevet påkørt. Nu vil transportordførere stille spørgsmål til ministeren.

I 2018 mistede en 63-årig mand livet i et trafikuheld med en skiltevogn på Vestmotorvejen. Siden er der sket flere voldsomme ulykker. Foto: René Lind

To personer er kommet alvorligt til skade inden for kort tid, fordi de er blevet påkørt på sjællandske motorveje. Ved begge ulykker kørte bilister ind i en skiltevogn, der varslede arbejde længere fremme.

Fackredderne er bekymrede for at køre ud til opgaver, og nu har ledelsen besluttet altid at sende en ekstra skiltevogn med ud til opgaver på motorvejene. Det fortalte TV2 ØST tirsdag.

Og det har nu fået flere politiske ordfører op af stolen, som nu vil stille spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S). 

- Det er selvfølgelig en helt uholdbar situation. Ingen medarbejdere skal frygte for deres liv i en sådan situation, siger Niels Flemming Hansen (K), transportordfører for Det Konservative Folkeparti, i et skriftligt svar til TV2 ØST.

VIDEO: Hør Falck-redder Martin Løkkeborg fortælle om farerne ved at arbejde på vejen:

01:12 Luk video

Falckmedarbejder mistede livet i 2018

Inden for kort tid er der sket to alvorlige ulykker med skiltevogne involveret.

Pårørende og medarbejdere kan selvfølgelig ikke vente på, at der først kommer en rapport om lang tid

Niels Flemming Hansen (K), transportordfører

Den ene ulykke skete 21. februar på Vestmotorvejen. Her blev en medarbejder hos Falck fløjet direkte til Rigshospitalet, hvor han blev opereret for brud på begge ben. Den anden ulykke fandt sted sidste tirsdag på Køge Bugt Motorvejen ved Greve, hvor en lastbil kørte ind i en skiltevogn. Her blev lastbilchaufføren hentet af en ambulance.

I 2018 mistede en 63-årig mand livet i et trafikuheld på Vestmotorvejen. Manden arbejdede som fører af en skiltevogn, som holdt på Vestmotorvejen i østgående retning mellem Korsør og Tjæreby, hvor manden og skiltevognen blev ramt af en hvid varevogn.

VIDEO: En medarbejder blev fløjet til Rigshospitalet efter en ulykke 21. februar:

00:25 Luk video

K: Vi skal have sat skub i arbejdsgruppe

For cirka et år siden nedsatte Vejdirektoratet en arbejdsgruppe, som sammen med Rigspolitiet, Arbejdstilsynet og branchen kigger på, om der er noget, der kan gøres bedre end i dag. Her kigger man blandt andet på, hvad man gør i udlandet, og om det er noget, der kan overføres til Danmark.

Men ifølge transportordføreren fra Det Konservative Folkeparti går det arbejde for langsomt:

- Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal kigge på, hvordan vi kan gøre det her bedre. Men den skal vi have sat skub under, siger Niels Flemming Hansen.

- De pårørende og medarbejdere kan selvfølgelig ikke vente på, at der først kommer en rapport om lang tid. Derfor har jeg tænkt mig at spørge ministeren ind til netop dette.

Artiklen fortsætter under billedet

De såkaldte TMA-vogne er angiveligt mere sikre for redningspersonalet.

SF: Man bør indføre TMA-vogne som 3F foreslår

De alvorlige ulykker med skiltevogne har fået fagforeningen 3F til at forslå, at man skrotter skiltevognene og i stedet tager de mere sikre, men også dyrere, såkaldte TMA-vogne i brug (Truck Mounted Attenuator).

- Indtil der er fundet nogle permanente løsninger, så skal man fra i morgen køre ud med TMA-vogne med pude bagpå. Så har man øget sikkerheden væsentligt for dem, der går og udfører arbejdet ude på vejene, siger Ib Nielsen, konsulent i 3F’s byggegruppe.

Det forslag bliver hilst velkommen hos transportordføreren hos Socialistisk Folkeparti.

I mine øjne bør vi få de TMA-vogne, som 3F efterspørger

Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører

- I mine øjne bør vi få de TMA-vogne, som 3F efterspørger. Det tager jeg gerne op med ministeren, for det kan jo ikke være rigtigt, at man skal frygte for sit liv, når man passer sit arbejde, siger Anne Valentina Berthelsen (SF).

V: Det er ikke en politisk opgave

Hos Venstre mener man dog ikke, det er en politisk opgave at beslutte, hvilket udstyr der konkret skal anvendes.

- Det er ikke min opgave som politiker at tage stilling til de konkrete løsninger. Det har vi dygtige vejingeniører, der har ansvaret for, siger Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre.

Han understreger dog, at man skal bruge det udstyr, der er nødvendigt for at sikre falckmedarbejdernes sikkerhed.

- Min klare politiske melding er: Brug nu det udstyr, som gør, at der er den størst mulige sikkerhed omkring de folk, der skal arbejde på vejen på vegne af os alle sammen. Det vil være usædvanligt, hvis man går ind og lovgiver omkring det konkrete udstyr.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App