- Du er nu nummer 128 i køen, siger telefonsvareren.
For tredje gang denne uge ringer Henrik Poulsen fra Dianalund til Region Sjællands corona-callcenter. I mandags forsøgte han første gang at bestille tid til vaccination til sin 92-årige bonusmor.
Indtil videre har det dog været en frustrerende oplevelse.
- Ja, der har ikke været meget held. Det kan faktisk slet ikke lade sig gøre i øjeblikket
Først efter tre kvarters ventetid kom han igennem, og så lød beskeden, at der ikke var flere vacciner, og at han skulle ringe igen en anden dag. Da han ringede onsdag, endte han igen i en alenlang telefonkø og gav op undervejs.
Den samme oplevelse har en lang række andre borgere, der har henvendt sig til TV2 ØST. De fortæller alle, at de eller deres pårørende har fået brev om, at det er deres tur til at blive vaccineret. Men når de forsøger at ringe for at bestille tid, ender de ligesom Henrik Poulsen i lange telefonkøer for til sidst at få at vide, at der ingen vacciner er.
- Det er mere end lidt frustrerende, vil jeg nok sige. Jeg undrer mig over, man ikke kunne indtale en besked helt fra starten af, om at der ikke var flere vacciner. Så undgik man, at jeg og en masse andre sad der, siger han.
I marts måned lovede Region Sjælland faktisk, at borgerne ville blive mødt af sådan en besked, inden de ventede i timer i en telefonkø, men der er tilsyneladende mange borgere, der ikke har mødt denne besked.
Ældre over 85 er de næste
Det er de ældre over 85 år i eget hjem, som klarer sig uden hjemmehjælp, der nu er de næste i rækken til en coronavaccine.
For at få den skal de booke tid på nettet eller ringe til corona-callcentret i Næstved. Ifølge Region Sjælland oplever callcentret en usædvanlig travlhed ved telefonerne for tiden, og de får i gennemsnit over 4000 opkald hver dag.
Hos callcentret er medarbejderen Pernille Huge Schwensen ked af, at borgerne må vente så længe.
- Det er også en ekstremt langt ventetid, men vi tager telefonerne hele tiden, og vi gør alt, hvad vi kan, siger hun.
Det ekstra pres ved telefonerne skyldes også tekniske udfordringer. Blandt andet har der været problemer, når borgerne via NemID selv vil booke tider.
Trine Holgersen, som er den vaccineansvarlige i Region Sjælland, er også ærgerlig over situationen.
- Vi gør alt, hvad vi kan for at mande op og for at sikre, at telefonerne bliver besvaret. Vi er forfærdeligt kede af, at man bliver kastet af, siger Trine Holgersen, der fastslår, at der også arbejdes intenst på at løse de tekniske problemer.
I dag er den gode nyhed dog, at der er vacciner at booke til borgerne, hvis de altså når igennem. Sådan har det langt fra været alle dage.
Ifølge Region Sjælland går det op og ned med leverancerne af vacciner. Omkring 1.800 til 2.000 vacciner får regionen leveret om dagen. Det er langt fra de oprindeligt 14.000, som de ellers skulle være klar til at vaccinere fra februar, og derfor må mange borgere fortsat væbne sig med tålmodighed.
I Dianalund ser det ud til, at Henrik Poulsen må opgive endnu engang.
- Du er nu nummer 85 i køen. Tak for din tålmodighed, siger telefonsvareren efter tre kvarters ventetid.
- Ja, det står nok sådan til, at tålmodigheden snart er brugt, konstaterer Henrik Poulsen.