Døden på vejene

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Efter flere års fald er antallet af dræbte i trafikken igen steget kraftigt. Alene i årets første 4 måneder er der næsten sket en fordobling i antallet af trafikuheld med dødelig udgang set i forhold til samme periode sidste år.

De unge bilister fylder stadig meget i den dårlige statistik. Ifølge rådet for større færdselssikkerhed står en lille gruppe på 13 procent i alderen 18-24 år bag hele 60 procent af alle ulykkerne på de danske veje.

En af dem det gik galt får er Steffen fra Næstved. Tilbage i 2004 kører han i en lånt BMW alt for stærkt sammen med en kammerat. Hvor det tilladte er 50 km/t stryger speedometeret op på 100 km/t. Han er da 19 år. I et sving mister han herredømmet over bilen, fortsætter over i den modsatte vejbane, hvor han rammer og dræber en 23-årig knallertkører på stedet.

 

- Jeg havde aldrig troet, jeg skulle komme ud for en ulykke af den karakter, forklarer Steffen om situationen, der ikke kun påvirker ham og hans familie, men også i høj grad de pårørende til den afdøde knallertkører.

 

Man går fuldstændig i sort. Chok. Jeg kunne ikke tænke klart. Det er slet ikke til at forstå, at ens søn skal tages bort så tidligt”, forklarer Anne Marie Jarde, mor til Søren Jarde Larsen, der blev offer for Steffens hurtige lånte BMW

 

Det er jo så meningsløst, man nåede ikke at være med overhovedet, lige pludselig var det bare sket, siger Søren Jarde Larsens søster Marianne Jarde

 

Ifølge undersøgelser har en 18-19-årig op til 7 gange større risiko end en midaldrende mand for at blive dræbt eller alvorligt kvæstet, når han eller hun sætter sig bag rattet.


Nyhedsoverblik