Coronatest på regionens hjemmeside skal aflaste læger

En ny digital selvvurdering skal hjælpe med at afklare, hvad man gør, hvis man har symptomer på corona.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Danmarks fem regioner er tirsdag klar med en såkaldt chatbot, som hurtigt skal hjælpe danskerne med at vurdere, om de skal ringe til lægevagten, akuttelefonen, egen læge eller blive hjemme, hvis de oplever symptomer på coronavirus.

Det oplyser Danske Regioner i pressemeddelelse.

- Den nye chatbot er en god måde til at sikre hurtig afklaring, hvis man oplever symptomer og er i tvivl om, hvordan man skal reagere, siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner i pressemeddelelsen.

Kan findes på Region Sjællands hjemmeside

Den nye digitale test kan findes på regionernes og flere hospitalers hjemmesider, fremgår det af pressemeddelelsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Region Sjælland har netop oprettet en chatbot, som skal hjælpe med at afklare, hvad borgere kan gøre, hvis man har symptomer på corona.
Region Sjælland har netop oprettet en chatbot, som skal hjælpe med at afklare, hvad borgere kan gøre, hvis man har symptomer på corona. Foto: Jacob Vind / Region Sjælland

Via chatbotten bliver man ifølge Danske Regioner på kort tid klogere på, hvordan man skal reagere, hvis man har symptomer på corona.

Altså kan den forklare, om man eksempelvis enten skal ringe til egen læge eller lægevagten- afhængig af hvilke symptomer man har.

Den digitale selvvurdering er også udviklet for at aflaste lægevagten og akuttelefonen, som mange ifølge Danske Regioner ringer til i øjeblikket.

Gode erfaringer fra Region Hovedstaden

Løsningen er udviklet af Region Hovedstadens Akutberedskab i samarbejde med Microsoft og deres partner ProActive A/S, lyder det i pressemeddelelsen.

Stephanie Lose understreger, at den digitale selvvurdering skal ses som et supplement til den professionelle sundhedsfaglige vurdering og rådgivning.

Den har indtil nu været online for borgerne i Hovedstadsområdet, som etableret chatfunktionen sidste uge, men er fra tidsdag tilgængelig på alle regionernes hjemmesider.

I løbet af den første uge har knap 90.000 danskere brugt chatbotten, skriver Danske Regioner.


Nyhedsoverblik