Den kollektive trafik ramt af sparekniven: - Der er ingen vej udenom

20 millioner kroner skal spares på den kollektive trafik i regionen. Der er ingen vej udenom, lyder det fra politikerne. Skandaløst, mener en borger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Skandaløst.

Det er ordet, Jan Christensen fra Tølløse kalder regionens nye sparekatalog på den kollektive trafik.

For der skal spares 20 millioner kroner på den kollektive trafik over de næste to år. Administrationen i Region Sjælland har i dag fremlagt et nyt sparekatalog, som indeholder ti busruter, som er i spil for at blive sparet væk. Samtidig står Tølløse-banen stadig for skud.

Og det er ikke rimeligt, lyder det fra Jan Christensen.

- De vil gerne have, vi skal komme til uddannelsessteder, til arbejdspladser og alt andet. Men hvordan skal man komme det, når der ikke kører noget tog eller bus?

Artiklen fortsætter under billedet.

Jan Christensen fra Tølløse er afhængig af den kollektive trafik, da han hverken har kørekort eller bil.
Jan Christensen fra Tølløse er afhængig af den kollektive trafik, da han hverken har kørekort eller bil.

Vi tager udgangspunkt i sparekataloget

I første omgang var der 15 busruter og Tølløse-banen i sparekataloget. Fem buslinjer er taget af kataloget, og spørger man Peter Jacobsen (DF), der er næstformand i regionsrådet i Region Sjælland, så kan man ikke vide med sikkerhed, om de fem ruter vil blive en del af sparekataloget igen.

- Men jeg ville blive meget forundret over, hvis nogle af dem, vi har pillet ud på nuværende tidspunkt, ville blive bragt i spil igen, siger han og fortsætter:

quote Det kommer til at gå ud over nogen, men jeg synes, vi har arbejdet kraftigt på at finde nogle løsninger, hvor det går ud over så få som muligt

Peter Jacobsen (DF), næstformand i regionsrådet

- Så jeg forestiller mig, at det, vi tager udgangspunkt i, det er det sparekatalog, vi er blevet præsenteret for i dag.

Pengene skal findes

Peter Jacobsen kan godt forstå, at borgere bliver bekymrede. Han forklarer, at de forsøger at begrænse skaderne så meget som muligt, men de 20 millioner skal findes et sted.

- Så der er ingen vej udenom. Det kommer til at gå ud over nogen, men jeg synes, vi har arbejdet kraftigt på at finde nogle løsninger, hvor det går ud over så få som muligt, siger Peter Jacobsen.

- Vi har reduceret rigtig meget i antallet af medarbejdere, som arbejder på området, der hedder regional udvikling, som nu er primært kollektiv trafik og jordforurening. Så jeg synes egentlig, vi har gjort, hvad vi kunne for at tage de lavt hængende frugter. Vi står i en situation, hvor det var svært at finde så stort et beløb andre steder.

Borgere er afhængige af det kollektive

Tilbage i Tølløse står Jan Christensen.

- Jeg er meget afhængig af den offentlige transport, for jeg har hverken bil eller kørekort. Så hvis jeg skal rundt på Sjælland, så er det det offentlige, der skal trække mig, siger han.  

Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø mødes igen næste tirsdag for at udforme en indstilling, som lander på bordet i Regionsrådet i november.

DEN NUVÆRENDE LISTE MED SPAREFORSLAG SER DERFOR SÅDAN UD: