Pilotens destination, en privat flyveplads ved Slagelse, blev nedlagt året før. Men det blev piloten først klar over, da han fløj over stedet og så, at pladsen var pløjet op.
Han besluttede sig for at fortsætte til Ringsted Flyveplads for at tanke, men måtte efter landingen konstatere, at tankanlægget var lukket, og at ingen hjælp var at hente på flyvepladsen.
Piloten fortsatte til Samsø, hvor miseren gentog sig: Lukket tankanlæg, ingen hjælp at hente. Nu traf han den forkerte beslutning at ville flyve hjem til Randers. Han var ikke i tvivl om, at der var mere end benzin nok på flyet. Men det var der ikke.
Da han fløj over Studstrup nord for Århus, løb brændstoftankene tør, og motoren satte ud. Piloten måtte nødlande på en lille vej, hvor flyet ramte nogle træer og fik skader på vingerne.
Havarikommissionen vurderer i sin rapport, at årsagen til havariet i juli 2006 udelukkende skyldtes mangelfuld flyveplanlægning. Piloten søgte planløst efter en mindre flyveplads for at tanke, men skulle være fløjet til Roskilde eller Odense, siger havarikommissionen. Samsø var et dårligt alternativ: Hvis piloten havde konsulteret sin flight guide håndbog, ville han have vidst, at der ikke fandtes brændstof på øens flyveplads.
/RITZAU/