Dårlig dialog i skolen

For mange forældre venter en halvårlig prøvelse lige rundt om hjørnet. I disse dage strømmer indkaldelserne til skole-hjemsamtaler nemlig ind af døren.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Selvom de fleste samtaler forløber gnidningsfrit, oplever et stigende antal forældre, at dialogen med skolen går i hårknude.

- Forældrene oplever, at skolen stiller sig på bagbenene. Lærerne føler, at de er professionelle, og at forældrene burde lytte til dem i stedet for at være "besværlige" og stille spørgsmålstegn, forklarer Solveig Gaarsmand, der er Leder af Forældrerådgivningen.       

I de halvandet år Forældrerådgivningen har eksisteret, har hun oplevet et stigende antal forældre, der ringer ind og fortæller om samarbejdsproblemer i forhold til deres børns skole.  

- Det er et stort og stigende problem, og det kan få voldsomme konsekvenser for børnene. Hvis de bliver mobbet, er det ikke sikkert, der bliver taget hånd om problemet. Deres karakterer kan også falde, og de kan generelt få dårligere trivsel, understreger hun.  

I følge forældrerådgivningen er problemet at lærerne ikke lytter til forældrene. I Danmarks Lærerforening peger man på en anden årsag til problemerne.

- Forældrene er blevet mere krævende. De vil det bedste for deres eget barn, men det er læreren, der har ansvaret for undervisningen og skoleklassen som et hele. Derfor er det også dem, der skal tage beslutningerne, siger Anders Bondo Christensen, Formand for Danmarkslærerforening.     

Forældrerådgivningen modtager 2-4 henvendelser om dagen fra utilfredse forældre.


Nyhedsoverblik