Danmark skal være transitland for godstrafik

Danmark skal være transitland for international godstrafik. Transit skal ses som fordel frem for ulempe, lyder det fra Infrastrukturkommissionen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lastbiler, skibe og fly, som mellemlander eller køre gennem Danmark på deres vej til andre lande, skal for fremtiden ses som et gode fremfor en ulempe.

Regeringens Infrastrukturkommission, vil ændre synet på transittrafik, som i dag betragtes som en gene, der kun resulterer i flere lastbiler på vejene. Kommissionen præsenterer sin rapport den 10. januar, og Ritzau erfarer, at der i teksten er elementer, der vil placere transittrafik som et aktiv.

- Danmark har en unik placering i forhold til det øvrige Skandinavien, i forhold til det europæiske kontinent og i forhold til Østersøen og Baltikum. Vi skal indrette vores infrastruktur efter at udnytte den position. Det kaster en masse forretningsmuligheder af sig, siger administrerende direktør for transportbranchens interesseorganisation DTL, Erik Østergaard, der selv er medlem af Infrastrukturkommissionen.

Kommissionen mener, at Danmark i det hele taget står bedre i globaliseringen, hvis vi bliver et knudepunkt for international godstrafik. Politisk ser der ud til at være opbakning til kommissionens tanker om at opruste Danmark som transitland.

- Jeg synes, det er en god målsætning, hvis vi også får noget ud af det, så vi ikke bare lægger vej til. Det skal give noget afkast, og vi kan få gode arbejdspladser. Der skal være omladningsstationer, og de mennesker, der arbejder med transport, skal have noget at spise og et sted at sove. Det betyder også, at vi selv får nem adgang til forskellige transportformer, siger den konservative trafikordfører Henriette Kjær.

Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke bifalder ligeledes tanken om at øge transittrafikken i Danmark.

- Det er helt rigtig set. Vi ligger strategisk heldigt placeret, og det skal udnyttes maksimalt.

Han mener ikke, at det øger belastningen på Danmarks infrastruktur eller giver mere forurening, hvis vi skal være transitland?

- Ikke, hvis vi gør det rigtigt. Vi skal ikke bare være et stort asfaltland, men vi skal udnytte mulighederne, svarer Magnus Heunicke.

Erik Østergaard - direktør i DTL - sammenligner Danmarks potentiale med den position, som Singapore har i forhold til Østen.

- Singapore ligger som en geografisk gateway til Østen. Vi skal også gribe de muligheder, der ligger, så vi kan udnytte vores geografiske position. Ønsket om at få en fast Femern-forbindelse skal også ses i lyset af, at vi understøtter transittrafikken. Det giver os en lang række strategiske fordele, som også giver fordele til danskerne til form at flere produktudbud, siger Erik Østergaard.


Nyhedsoverblik