Coronavirus udfordrer myldretiden - DSB indsætter længere tog og afskaffer kontant betaling i togene

Regeringen opfordrer nu til, at borgere forsøger at undgå kollektiv trafik i myldretiden. Det får DSB til at komme med en række nye tiltag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.
Opdatering
Clock10. mar 2020, kl. 20:16
En fælles beslutning blandt alle trafikselskaber i Danmark skal mindske trængsel i busserne. Derfor må chaufførerne kun medtage det antal passagerer, der er siddepladser til. Det skriver Midttrafik i en pressemeddelelse. Det træder i kraft allerede fra onsdag morgen.

Myndighederne kom tirsdag middag med en opfordring om at undgå tog og busser i myldretiden.

Nu iværksætter DSB en række initiativer, der skal understøtte regeringens strategi med at inddæmme spredningen af Corona-virus.

quote For DSB er det en meget speciel situation

Flemming Jensen, administrerende direktør for DSB

- For DSB er det en meget speciel situation, da vores kerneopgave er at flytte mange mennesker i myldretiden. Men nu iværksætter vi en lang række initiativer, der skal understøtte regeringens strategi om at reducere spredningen, siger administrerende direktør for DSB, Flemming Jensen.

Håber folk følger regeringens anbefaling

Direktøren for DSB understreger, at de ligesom regeringen opfordrer deres passagerer til at rejse på alternative tidspunkter.

- Vi opfordrer i lighed med det, regeringen gør, vores kunder til i den udstrækning, de kan, at fravælge at rejse på de værste tidspunkter på dagen i forhold til myldretiden og at vælge toget på et andet tidspunkt, siger Flemming Jensen.

- Det er mit håb, at vores kunder efterlever de opfordringer, der er kommet både fra myndigheder, regering, og som vi også anbefaler dem. Jeg tror på, at vi i en god dialog med vores kunder lykkedes med at løse det her.

ØStbanen
Læs også
Kampen mod corona sætter stopper for propfyldte tog og busser
ØStbanen
Læs også
Kampen mod corona sætter stopper for propfyldte tog og busser

Betyder det her, at der kommer længere rejsetider og flere forsinkelser?

- Vores køreplan opretholder vi fuldstændig, som den er. Så kunderne skal ikke forvente forsinkelser. Vi kommer til at køre, som vi altid gør, og så må vi se på, om der er behov for, at kunder på eksempelvis S-tog, der bliver bedt om at vente fem minutter på næste S-tog, kommer forbi.

Grafik: Nick Abildgaard.

Passagerer: - Det er træls for dem, der rejser hver dag

Luna Andersen og Sissel Andersen fra Vordingborg er nogle af dem, der tirsdag eftermiddag er på vej til at tage toget fra Næstved Station.

- Jeg tænker, hvis man sørger for at have hygiejnen i orden, burde der ikke være noget problem, siger Sissel Andersen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Luna Andersen (tv.) og Sissel Andersen (th.) prøver at tage deres forholdsregler, når de selv rejser med tog.
Luna Andersen (tv.) og Sissel Andersen (th.) prøver at tage deres forholdsregler, når de selv rejser med tog. Foto: TV2 ØST

Begge piger forstår godt, hvorfor regeringen kommer med advarslen, men samtidig synes de også, det er besværligt for dem, der tit rejser med tog.

- Det er synd, at det går ud over dem, der skal på arbejde, og hvor den offentlige transport måske er den eneste mulighed, siger Luna Andersen.

- Jeg kan godt forstå, at de kommer med den her udmelding. Man vil jo ikke have, at det spreder sig. Når vi kan se på de andre lande, hvor seriøst det kan være. Man sidder tæt i tog. Det er træls for dem, der rejser hver eneste dag.

Nu skal I selv ud i toget lige om lidt?

- Vi tager vores forbehold og sidder langt væk fra andre og vasker vores hænder, når vi kommer hjem og lader være med at røre ved så meget, siger Luna Andersen.

- Vi vasker selvfølgelig hænder og bruger håndsprit og alt det, de siger, man skal gøre. Men ikke i det ekstreme, siger Sissel Andersen.

Flere togsæt og medarbejdere på perronerne

I tråd med regeringens udmelding om at undgå kollektiv trafik i myldretiden, kommer DSB nu med en række nye tiltag, der træder i kræft fra onsdag.

- Vi har en ret god idé om præcis, hvilke tog, der er flest kunder i. Der vil vi så vidt, det er muligt have længere tog, det vil sige bedre plads til kunderne, siger Flemming Jensen.

quote Vi tilbyder også vores kunder, at de kan få deres penge tilbage

Flemming Jensen, administrerende direktør for DSB

- Vi vil have medarbejdere på perronerne på de stationer og de tidspunkter, hvor der er flest kunder, så vi kan vejlede og guide vores kunder. Vi vil løbende informere vores kunder om, hvordan de bedst forholder sig. Vi tilbyder også vores kunder, at de kan få deres penge tilbage, hvis de har købt billet og ikke ønsker at rejse, og så vil vi se på, om de initiativer, vi har iværksat, løser problemet, eller om vi skal sætte yderligere initiativer i vandet.

Helt konkret iværksætter DSB fra onsdag følgende initiativer:

  • DSB vil også køre med lange tog uden for myldretiden, for at sikre bedst mulig plads til de rejsende
     
  • Alle DSB-billetter kan refunderes uden gebyr, også ikke-refunderbare billetter som f.eks. Orange billetter
     
  • DSB vil ikke modtage kontant betaling i togene
     
  • DSB vil indsætte personale på de mest kritiske trafikknudepunkter, der kan vejlede passagerne
     
  • DSB vil sammen med de øvrige parter i den kollektive transport forstærke kommunikationen overfor kunderne som følge af Corona-virus

    Kilde: DSB

Arbejder på at indføre krav om pladsbillet

Herudover arbejder DSB i øjeblikket på at indføre krav om pladsbillet i Fjern- & Regionaltog for at undgå overfyldte tog og stående passagerer. Det vil blive kommunikeret ud via DSB’s hjemmeside, når den praktiske løsning er klar.

quote Vi ser allerede nu, at vi har færre kunder i vores tog

Flemming Jensen, administrerende direktør for DSB

- Vi ser på, hvornår vi skal indføre pladsbillet-krav, når det handler om vores InterCitytog, lyntog og vores regionale tog, som betyder, at man ikke kan komme ind i toget, hvis man ikke har en pladsbillet med. Det er en måde at reducere antallet af passagerer i togene på, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

Færre passagerer med togene

Allerede efter coronavirusen har meldt sin ankomst i Danmark, og regeringen har opfordret til at aflyse arrangementer med flere end 1000 deltagere, har DSB kunne mærke, at der er færre passagerer med togene.

- Vi ser allerede nu, at vi har færre kunder i vores tog. Vi ved, at mange virksomheder tilbyder deres medarbejdere at arbejde hjemmefra. Det vil sige, at der vil være færre kunder - ikke mindst i myldretiden og med den opfordring, der kommer fra regeringen, siger administrerende direktør for DSB, Flemming Jensen.

Hvad tænker I som selvstændig virksomhed om, at regeringen ændrer på togdriften og indtægten hos jer?

- Vi støtter fuldstændig op om den strategi, regeringen har lagt, og vi har fuld forståelse for, at der er en kritisk situation omkring corona. Der er ingen grund til at gå panik, men der er et behov for, at vi alle steder i samfundet tager de beslutninger, der skal til for at vi begrænser smitten.

Movia overvejer at sætte ekstra kapacitet ind

Også hos Movia har dagens udmelding om at undgå kollektiv trafik i myldretiden, givet travlhed.

- Vi følger tæt med i, om opfordringen til borgerne virker, så trængslen bliver mindre og kunderne fordeler sig mere jævnt i trafikken hen over døgnet, meddeler Movias kommunikationsdirektør Camilla Struckmann i en skriftelig melding til TV2 ØST.

Derudover rengøres busser og toge mindst en gang i døgnet, og så er Movia ved at undersøge, om der er behov for at sætte ind med ekstra ressourcer.

- I Movia er vi også i fuld gang med at se på, hvordan vi i øvrigt kan efterleve myndighedernes opfordring. Vi har tæt dialog med de mange busoperatører, og vi følger myndighedernes krav om en grundig rengøring af busser og toge en gang i døgnet. Vi ser også på, hvor der kan være behov for at sætte ekstra kapacitet ind.  


Nyhedsoverblik