Chauffører blæser på advarsler

Ifølge politiet blæser alt for mange trafikanter på advarslerne når regionens broer bliver lukket for høje, lette køretøjer. 3 gange på få uger er lastbiler blæst omkuld, hver gang med kilometervis af bilkøer til følge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Seneste episode var i mandags, da en tom anhænger væltede på Storebæltsbroen. Broen blev hurtigt lukket, og kort tid efter stod bilerne stille 15 km ind i landet.

- Desværre har vi altså set lidt for mange eksempler på, at man ignorerede de advarsler, vi kom med, siger Jan Schmidt, der er vicepolitiinspektør hos lokalpolitiet i Slagelse.

Det er politiet der beslutter, hvornår broen skal lukkes i kraftig blæst. Men også hos Storebæltsforbindelsen har de bemærket, at mange sniger sig over trods advarslerne.

- Der er jo rigtig mange, der slingrer derudaf. I værste fald ser vi, at lastbilerne simpelthen taber traileren, og den lægger sig på tværs. Vi ser hestetrailere, der havarerer, og campingvogne ser vi også tit, fortæller John Jensen, der er afdelingschef hos A/S Storebælt.

Politiet har ikke mulighed for at stoppe køretøjer ved broen, derfor er det op til chaufførerne selv at vurdere risikoen. Det er først, hvis det går galt, at ordensmagten kan gå ind og give en bøde i henhold til færdselsloven. Der er blevet givet bøder i de sidste to tilfælde af væltede lastbiler, men bøden er kun på 500 kr.

- Beløbet er måske ret lavt set i forhold til den ulempe som den ansvarlige forvolder for hele samfundet, siger Jan Schmidt fra lokalpolitiet i Slagelse.

Formanden for Færdselskommissionen og medlem af folketingets trafikudvalg Karsten Nonbo mener ikke, at højere bøder er løsningen. I stedet skal det bedre udspecificeres, hvornår en vogn vejer for lidt eller er for høj.

- Man må sætte sig sammen og bruge de her dårlige eksempler, hvor det går galt til at oplyse om, hvad er risikoen med given vognvægt og en given vindflade på køretøjet, siger Kasten Nonbo.


Nyhedsoverblik