Som en de første større danske virksomheder sætter Arla Foods nu handling bag ordene i bestræbelserne på at skabe en mere miljøvenlig drift af den verdensomspændende mejerikoncern.
Koncernen præsenterer sin miljøstrategi på et møde onsdag i Slagelse efter at have kortlagt CO2-belastningen i hele mejeriselskabet - fra mælken bliver skabt hos landmanden, til den bliver fortæret på middagsbordet.
I kølerummet på Slagelse Mejeri vil Arla-ledelsen forklare, hvordan man konkret vil mindske CO2-udledningen i Arla - helt fra kostaldene til mejerierne, via emballageområdet og transportsektoren til opbevaringen af produkterne og helt ud i forbrugerleddet. Arla ønsker på forhånd ikke at oplyse, hvilket reduktionsmål for CO2-udledning selskabet har.
Danske forbrugere ønsker i stadig højere grad at vide, hvor stor miljøbelastning, der er forbundet med produktion af bl.a. fødevarer. I Storbritannien har Arla allerede udregnet CO2-udslippet for nogle af selskabets produkter, men varerne er endnu ikke blevet CO2-mærket. Om det skal ske i Danmark og hvornår vides endnu ikke.