Afviste nødopkald er tegn på succes

Der er chance for at blive afvist i Region Sjælland, når man ringer 112. Det skriver beredskabsinfo. Præhospital leder for Region Sjælland afviser kritikken

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Beredskabsinfo.dk skriver, at Region Sjælland er den region, hvor det er sværrest at få en ambumlance, hvis man er ringer 112.

AMK-Vagtcentralen afviser 29 procent af de nødopkal de modtager. Tallene stammer fra en undersøgelse, Region Sjælland i maj har foretaget. I den gode ende af skalaen finder man Region Nordjylland. De aviser kun 12 procent af nødopkaldende.

Der er ikke tale om afvisning

Præhospital leder for Region Sjælland, Henning Jans, står i spidsen for beredskabet i Region Sjælland. Han understreger at der ikke er tale om afvisninger af patienter

- Årsagen til at vi sender færre akut-biler afsted, skyldes at vi er blevet bedre rustet til at foretage vurderinger af patientens tilstand over telefonen. Vores folk på AMK-vagtcentralen har, udover deres faglige erfaring, en efteruddannelse i ryggen, der gør dem i stand til indenfor 15-20 sekunder at vurdere, hvilket hjælpemiddel der skal ud til borgeren, siger præhospital leder Henning Jans.

Professionel vurdering

Før i tiden var det politiet, der bedømte om der skulle sendes redningskøretøjer afsted.

- Derfor blev der også sendt mange flere ambulancer afsted, da de ikke altid kunne vurdere patientens tilstand. Nu bliver alle 112 henvendelser stillet videre til AMK-vagtcentralen, hvis det drejer som om helbredsmæssige problemer, siger Henning Jans 

Mange former for hjælp

Der er mange forskellige former for behandling og patienthjælp. Det uddannede sygepersonale kan sende andre ting afsted end en ambulance. Som for eksempel det der kaldes akut siddende transport. Det er en taxa, som kan afhente en patient, der ikke er i alvorlig fare.

- Det har politiet ikke tidligere haft en chance for at vurdere. Men fordi telefonen nu er bemandet af professionelt personale, kan patient og pågældende specialuddannede sygeplejerske på AMK-vagtcentralen, sagtens kommunikere sig frem til hvad der er mest hensigtsmæssigt, siger Henning Jans

Derfor er det en succes

I følge Henning Jans, skal man vuredere hvilken situation patienten står i. Med det skal man kunne beslutte, hvilken løsning der skal tages i brug. På den måde kan de 29 procent betegnes som et succeskriterium, fordi den nye sundhedfaglige licitation virker.

Når man i dag ringer 112, bliver man straks viderestilliet til AMK-vagtcentralen, hvis det drejer sig fysiske skader og helbredsmæssige problemer. På den måde kommer man straks igennem til specialuddannede sygeplejersker eller paramediciner, der kan hjælpe en. Det bliver ifølge Henning Jans meget udslagsgivende i en krisesituation i forhold til, hvilket akutmiddel der skal tages i brug.

 


Nyhedsoverblik