Sjællandsk forlystelsespark runder historisk besøgstal: - Der er sommerfugle i maven

Den varme sommer og en klar målsætning har smittet af på besøgstallet hos Sommerland Sjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kilder lidt ekstra i maven hos Sommerland Sjælland.

De solrige sommerdage og en klar målsætning har smittet af på besøgstallet hos forlystelsesparken ved Nørre Asmindrup på Nordvestsjælland, og for første gang nogensinde runder parken 200.000 gæster i samme sæson.

- Det er super. Der er sommerfugle i maven og stor glæde, siger Kåre Dyvekær, direktør i Sommerland Sjælland, om den historiske milepæl og tilføjer:

quote Det er en milepæl for os

Kåre Dyvekær, direktør i Sommerland Sjælland

- Nu har vi gået og holdt det hemmeligt et stykke tid, men i dag kunne vi endelig afsløre, at vi har rundet 200.000 gæster på en sæson.

I sidste weekend kunne den nordvestsjællandske forlystelsespark konstatere, at parken ville runde gæst nummer 200.000 lørdag den 15. september klokken 10.00, da de første gæster ankom.

- Vi overraskede gæst nummer 200.000 med konfetti, festligheder og et stort diplom ved indgangen, og klokken 11.00 fik gæsten lov til at skære for i en stor kage, hvor der var kage til de første 300 gæster, fortæller Kåre Dyvekær og fortsætter:

Artiklen fortsætter under billedet. 

For første gang nogensinde har mere end 200.000 gæster besøgt Sommerland Sjælland. Gæst nummer 200.000 blev Familien Gadgaard fra Holbæk. Her ses familien sammen med maskotterne Fidy, Fidyline og Mysa samt ejerne af Sommerland Sjælland Kåre og Mette Dyvekær, der købte parken i 2007.
For første gang nogensinde har mere end 200.000 gæster besøgt Sommerland Sjælland. Gæst nummer 200.000 blev Familien Gadgaard fra Holbæk. Her ses familien sammen med maskotterne Fidy, Fidyline og Mysa samt ejerne af Sommerland Sjælland Kåre og Mette Dyvekær, der købte parken i 2007. Foto: Sommerland Sjælland

- Det er en milepæl for os, og eftersom det er en familiedrevet virksomhed, som mine forældre startede, så har jeg været med fra starten af og set de andre milepæle, og det her er en milepæl, som jeg er stolt af at kunne bidrage med.

Investerer i medarbejderne

Ifølge direktøren for Sommerland Sjælland er der særligt to årsager til, at forlystelsesparken for første gang runder 200.000 gæster i samme sæson.

Artiklen fortsætter under billedet.

Allerede i første sæson i 1985 besøgte flere end 50.000 gæster Sommerland Sjælland. Gæst nummer 50.000 var Jeanne og Kim Rolsted fra Slangerup sammen med børnene Litten og Jonas på henholdsvis 7 og 10 år.
Allerede i første sæson i 1985 besøgte flere end 50.000 gæster Sommerland Sjælland. Gæst nummer 50.000 var Jeanne og Kim Rolsted fra Slangerup sammen med børnene Litten og Jonas på henholdsvis 7 og 10 år. Foto: John Olsen/Photodan

- Det er en kombination af to ting. Da min hustru og jeg overtog Sommerland Sjælland i 2007, brugte vi et par år på at finde vores ben, og derefter lavede vi en strategi for, hvordan vi ville udvikle parken. Det har i de sidste fem år givet et stigende antal besøgende, og det er nok kulminationen. Men vejret denne sommer har også gjort noget, siger Kåre Dyvekær.

Vandlandet i Sommerland Sjælland
Læs også
Rekordsommer deler vandene: Sommerland hitter, men biografen er tom
Vandlandet i Sommerland Sjælland
Læs også
Rekordsommer deler vandene: Sommerland hitter, men biografen er tom

Hvad har du og din hustru konkret gjort?

- Vi har undersøgt vores kernemålgruppe og set, hvad de gerne vil have, og der har vi fundet ud af, at vi er gode til at være små, nærværende og give en god service. Vi har investeret meget i vores medarbejdere i form af træning og fortalt dem, hvad der er for en ånd og værdier, som vi gerne vil have, de tager med sig, når de møder vores gæster. Vi opfordrer dem også til at være meget personlige overfor gæsterne, og det, tror jeg, gør en forskel. Samtidig forsøger vi hele tiden at holde parken ren og pæn, svarer Kåre Dyvekær.

Nye forlystelser kan komme tidligere end ventet

Hvad betyder denne sæson for jeres økonomi?

- Det ved vi ikke helt endnu. Men det giver helt sikkert et råderum, som vi ikke har haft tidligere. Det koster dog også penge at tjene penge, så det skal vi regne på det næste stykke tid. Vi har som sagt fundet en god måde at drive parken på, og der er nogle af de investeringer, som vi har langt i støbeskeen, som vi nok fremskynder lidt. Det kan være infrastruktur eller noget forlystelse. Eller måske begge dele. Så det er super spændende og noget sjove at sidde med tingene, når man kan vælge noget til i stedet for at vælge noget fra, fortæller Kåre Dyvekær.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sæsonen efter (1986) ramte Sommerland Sjælland for første gang 100.000 besøgende. Hvem den heldig unge gæst er, ved vi ikke, da navnet er forsvundet i arkivet, men det er direktør Søren Klintrup, der overrækker beviset.
Sæsonen efter (1986) ramte Sommerland Sjælland for første gang 100.000 besøgende. Hvem den heldig unge gæst er, ved vi ikke, da navnet er forsvundet i arkivet, men det er direktør Søren Klintrup, der overrækker beviset. Foto: Sommerland Sjælland

Helt konkret overvejer Sommerland Sjælland ifølge Kåre Dyvekær at udvide med flere overnatningsmuligheder.

- Planen er er vi stødt og roligt vokser, så vi kan få 250.000 gæster. Men det er ikke noget, der skal ske over natten, fordi vi skal følge med på mange parameteren for at opretholde vores service. Vi skal ikke være større end det, vi skal være gode til at være små, siger Kåre Dyvekær.

Besøgstal gennem årene

2018: 200.000+
2017: 168.333
2016: 181.235
2015: 158.249
2014: 161.858
2013: 144.844
2012: 127.889
2011: 122.949
2010: 133.642

Kilde: Sommerland Sjælland.

Nyhedsoverblik